Den 1. februar kommer Kinect i en særlig Windows-version. Hardwaren er stort set den samme som kendes fra Xbox 360-udgaven - men prisen er en helt anden. Microsoft begrunder dette med, at forretningsmodellen er anderledes. Konsoludgaven finansieres delvist gennem spillene. Det er ikke tilfældet på pc'en, hvor Kinect Software Developer Kit (SDK) sammen med de nødvendige runtime-filer er ganske gratis.
Det nye Kinect til Windows koster 250 dollar i USA. Det skal sammenlignes med, at Xbox 360-udgaven kan købes for 120 dollar. Den europæiske pris kendes endnu ikke, men kommer formentlig til at ligge omkring 250 euro.
Microsoft vil også sælge en særlig pc-udgave til skoler, universiteter og andre uddannelses-institutioner, hvor prisen kun er 150 dollar.
I sin blog fortæller Microsoft at Windows-Kinect i første omgang bliver lanceret i 12 lande - Danmark er ikke med.
Softwarefirmaet lægger ikke skjul på, at man ser Kinect til Windows som et værktøj til seriøse applikationer - og ikke til spil. Der er da heller ikke annonceret Kinect-spil til Windows. De skal fortsat kun køre på Xbox 360.
Tidligere har Microsoft meldt ud, at udstyret er modificeret en smule. I forhold til den normale Kinect er kablet i den nye version noget kortere, så man slipper for kabelsalat under skrivebordet. Der er også en lille dongle, der skal gøre det lettere at bruge Kinect sammen med andre USB-enheder.
Men det vigtigste er nok en firmware-opdatering, som sørger for at kameraet kan se objekter helt ned til en afstand på 50 centimeter uden at tabe præcision. Det skulle også fungere helt ned til 40 centimeter, men så mister man en del af nøjagtigheden.
Den sædvanlige Xbox-version er optimeret til en afstand på 1,80 meter. Den såkaldte "Near Mode" i pc-udgaven skal åbne for helt nye pc-baserede applikationer. Typisk sidder man jo tættere ved computeren end ved fjernsynet.
Microsoft lover desuden at Kinect-kunderne får adgang til løbende opdateringer og support, så man kan altså forvente at kameraet over tid bliver endnu bedre.
Hvis man bruger betaversionen af SDK'en kan man fortsat anvende Kinect til Xbox 360 med sine projekter. Microsoft har forlænget licensen for betaen frem til 2016. Men den færdige version af SDK'en kræver at man anvender Kinect til Windows.
På CES i Las Vegas kunne Microsoft fortælle at der nu er solgt 18 millioner eksemplarer af Kinect til Xbox 360. Halvdelen blev solgt i de første måneder efter lanceringen i november 2010.