Det vigtige er ikke, hvad du ved, men hvem du kender.
Det slidte ordsprog kunne være opfundet på internet-tjenesten Friendster, som på få måneder er blevet et populært mål for folk, der gerne vil netværke med venners venner.
Tjenesten, som startede som en alternativ dating-service, er blevet et hit siden lanceringen af en gratis beta-version i april.
Nu er flere end 1,8 million fortrinsvis amerikanere tilmeldt servicen, hvor man opretter en personlig profil og derefter inviterer sine venner til også at tilmelde sig. Tilmeldte venners profiler vil derefter dukke op på brugerens personlige side som små thumbnails.
Efterhånden som netværket opbygges, vil man kunne se, hvem ens venner omgås, og af den vej selv finde nye venner og forbindelser.
Penge fra Google og Yahoo
I USA er der lige frem gået sport i at kunne fremvise det største antal af henvisninger til mennesker i det personlige netværk, der med ens egen profil som centrum forgrener sig ud til tusindvis af andre mennesker.
Friendster blev konstrueret sidste år af en softwareingeniør ved navn Jonathan Abrams. Og han har selv fået nogle magtfulde venner ud af sin opfindelse.
For tjenesten med sin simpel præmis om at udnytte det personlige netværk har vakt så meget opmærksomhed, at en række private investorer nu går ind og lægger cirka syv millioner kroner i den lille amerikanske iværksættervirksomhed. Det skriver Associated Press.
Det drejer sig om Yahoo-stifteren Tim Koogle, den tidligere chef i betalingstjenesten Paypal, Peter Thiel, og et bestyrelsesmedlem fra søgetjenesten Google, Ram Shriram, som også tidligere har været tilknyttet Amazon og Netscape. Samtidig er Napster-grundlægger Sean Parker blevet bestyrelsesmedlem for tjenesten.
- Friendster lader folk mødes gnidningsfrit i et globalt netværk af sociale relationer, og det er kernen i, hvad internettet handler om, siger Peter Thiel til Associated Press.
Pengene skal først og fremmest gå til at skabe backup af Friendsters servere, der tynges under det store antal brugere.
Fra dating til svindel
Friendster startede som et forsøg på at kreere en dating-service, hvor man, lige som det ofte er tilfældet i den virkelige verden, finder potentielle kærester gennem venner og bekendte.
Men tjenesten bruges nu både som dating-service, familie-samlingspunkt og til karriere-fremstød af de næsten to millioner tilmeldte brugere.
Yahoo-stifteren Tim Koogle udtaler i en pressemeddelelse, at han ser globale perspektiver for tjenesten, men analytikeren Ross Rubin fra tjenesten Emarketer advarer ifølge onlinemediet Cnet om, at der kan være tale om en modedille, som snart forsvinder igen.
- På Friendster vil der midlertidigt være en storm af nysgerrige brugere. Men hvad bruger man det så til, med mindre man bare har masser af tid at spilde, spørger Ross Rubin.
Og som det ofte er tilfældet i den anonyme netverden, kan man ikke altid være sikker på, at folk nu også er dem, de udgiver sig for, og det kan vise sig at blive Friendsters svaghed.
En klummeskriver fra IDG News Service undrede sig, da superstjernen Madonna tilsyneladende havde fundet vej til hendes personlige netværk og storsindet havde inviteret kollegaerne Ricky Martin og Janet Jackson til at være med.
Hun var blevet belejret af såkaldte Fakesters, falske Friendster-brugere, der dækker sig ind under de kendtes billeder og profiler.