Artikel top billede

Foto: Rosengrant (Flickr :http://www.flickr.com/photos/rosengrant/)

Menigmand gider ikke Google+

En Google-ansat har ved en fejltagelse måske sat fingeren på problemet med Google+.

Da alle uden en invitation kunne bruge Google+ den 20. september, var interessen stor. Alle skulle ind og se giraffen. Men deres nysgerrighed var hurtigt mættet.

Det viser tal fra Chitika Insights

Analysebureauet har ved at kigge på trafik fra Google+ efter den 20. september konkluderet, at Google+ har haft svært ved at fastholde de mange nye brugere. Helt konkret mener Chitika at kunne fastslå, at Google+ hurtigt har mistet 60 procent af den trafik, der kom den 20. september.

"Det kunne tyde på, at på trods af, at Google kunne tiltrække enormt meget opmærksomhed og mange brugere til Google+, så var det få, der kunne se en værdi i at blive hængende," siger Chitika.

Bureauet mener, at Google både er udfordret på, at der er en begrænset mængde folk i verden, der gider sociale netværk, og at Google+ ikke har nok specielle funktioner, som kan lokke folk væk fra for eksempel Facebook.

Ups - sagde jeg det?

Der er mange muligheder for at fintune, hvem man deler oplysninger med i Google+. Men selv de Google-ansatte kan tilsyneladende ikke finde ud at af bruge dem.

Steve Yegge, der er ansat hos Google, kom ved en fejl til at offentliggøre en meterlang skrivelse, hvor han primært fortæller om sine frustrationer ved tidligere at arbejde hos Amazon. Men teksten, der er fjernet men stadig kan ses på nettet, rummer også hans argumenter for, at Google+ skulle være et tegn på, at Google ikke har forståelse for platforme, og at den mangel kan skade firmaet på længere sigt.

"Google+ er en automatreaktion. Et studie i en kortsigtet strategi, formet af den forkerte opfattelse, at Facebook er blevet succesfuld, fordi de har bygget et godt produkt. Men det er jo ikke det, der har gjort dem store. Facebook er en succes, fordi de har bygget en konstellation af produkter, der gør andre i stand til at lave arbejdet. Facebook er forskellig fra bruger til bruger. Nogen bruger det kun til at spille Mafia Wars. Andre Farmville. Men der er også hundrede måske tusinde af forskellige måder at bruge sin tid på ganske fornuftige ting, så der er noget for alle," skrev Yegge og fortsætter med at kritisere, at firmaet ikke har en veludviklet API til Google+.

"Google+ er en patetisk efterrationalisering".

Sådan skal vi gøre

Måske skal Google+-udviklerne lytte til deres uheldige kollega.

Han mener, at kollegerne har hoppet over, hvor gærdet er lavest, og at de skal tilbage til tegnebrættet og finde visionerne frem. Der skal laves platforme til brugerne. Ikke produkter.

"Vores Google+-hold kiggede sig vist bare omkring og sagde: "Det ser ud til at vi har brug for nogle spil. Skulle vi ikke få nogle folk til at udvikle nogle spil til os?" Kan i ikke se, hvor absurd forkert en indgangsvinkel det er? Problemet er, at vi forsøger at gennemskue, hvad folk vil have. I it-historien har der været meget få mennesker, der kunne det. Steve Jobs var en af dem. Men vi har ikke en Steve Jobs hos os. Beklager, men det har vi altså ikke," siger han.

Steve Yegges uheldige ytring blev fjernet fra Google+, men fordi den allerede var delt med mange andre, kan den stadig læses. For eksempel her. Steve Yegge er en provokerende skribent, der tidligere har fremsat skarpe analyser. Se nogle af hans tidligere blogytringer her.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere