Artikel top billede

Smartphones ændrer verdens lufthavne

Mobilrevolutionen har gjort det meget lettere at være flypassager.

Smartphones har ændret vores liv på mange måder. Et af de områder, hvor man for alvor kan mærke de nye tider, er i flytrafikken. Mobil check-in, sms-beskeder med flytider og tilbud fra butikkerne er blot af de muligheder, som lufthavnene har taget i brug.

En af de store leverandører af it-systemer til luftfarten, SITA, har netop udsendt resultatet af sin årlige Air Transport World Passenger Self-Service Survey. Den fortæller blandt andet, at andelen af flyrejsende med smartphones er fordoblet på et år - fra 28 pct. sidste år til 56 pct. i år.

Blandt dem, der rejser på første klasse eller er med i et frequent flyer-program, er det hele 74 procent, der har en smartphone i lommen.

SITA kan også fortælle at 73 pct. af smartphone-ejerne ønsker at få deres boarding-kort sendt til mobilen, mens 17 pct. allerede har benyttet sig af denne mulighed mindst én gang.

I forbindelse med undersøgelsen har man udspurgt passagerer i seks af de mest travle lufthavne i verden: Abu Dhabi International Airport, Beijing International Airport, Frankfurt Airport, Hartsfield-Jackson, Atlanta, Mumbai International og Sao Paulo Guarulhos.

"Vi er nu kommet ind i tidsalderen for den mobil-centrerede passager, som ikke blot kan styre hans eller hendes rejse uafhængigt men også forventer personlig og hurtig kommunikation fra flyselskaber, lufthavne og andre udbydere af rejse-relaterede tjenester. Smartphones giver nye muligheder for selvbetjening over hele rejsen - lige fra check-in til boarding," siger Francesco Violante, der er chef for SITA.

Blandt de mest aktive flyrejsende er det 50 procent, der jævnligt modtager notificeringer med flyinformationer på mobilen, og de fleste passagerer ønsker mobil adgang til informationer om forsinkelser, ventetider i sikkerhedskontrollen, ruten til den nærmeste lounge og parkerings-muligheder.

Mere end 80 procent siger dog, at de ikke er interesseret i at modtage tilbud fra butikkerne i lufthavnen på mobilen.

De fleste passagerne bruger efterhånden self-service terminaler i stedet for at tjekke ind ved skranken. I Frankfurt er andelen af rejsende som bruger self-service steget fra 41 pct. til 61 pct. på et år, mens det er steget fra 36 pct. til 63 pct. i Mumbai.

SITA konstaterer derfor, at de gamle check-in-skranker vil forsvinde i fremtiden. Fremover vil det kun være rejsende med særlige behov, der behøver henvende sig til personalet.

Der er stadig brug for skranker til baggage drop-off - men her er der også nye muligheder som f.eks. ubemandede bånd, hvor man selv lægger sin check-in-baggage. I Abu Dhabi er det nu 13 pct., som bruger off-airport bag check-in - altså afleverer baggagen allerede inden de tager ud i lufthavnen.

SITA har også udviklet den software, som bruges i Københavns Lufthavn til at følge folks færden rundt i terminalerne. Den bruger signaler fra de rejsendes Wi-Fi-enheder til at registrere deres bevægelser. Det kan bruges til at skaffe et realtime-overblik over bevægelserne i lufthavnen, så man kan se hvor der danner sig køer og hvordan folk bevæger sig rundt.

En ledsagende iPhone-applikation fortæller f.eks. hvor man kan finde den korteste kø i sikkerhedskontrollen eller hvilke butikker der har særlige tilbud på hylderne.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktu

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere