IT-cheferne i en lang række danske virksomheder rynkede øjenbrynene, da de sidste torsdag modtog et brev fra IBM Danmark med et overraskende budskab.
I brevet varslede IBM at ville udføre stikprøvekontroller hos kunderne for at sikre, at de havde det rette antal licenser til IBM's software.
Kontrollen skulle foregå sammen med revisionsfirmaet KPMG, hed det i brevet.
- Brevet var tiltænkt en gruppe på 25 virksomheder, og det er typisk kunder, hvor vi ikke har tilknyttet en fast kunderepræsentant, siger Anders Lund Rendtorff, kommunikationschef i IBM Danmark.
Han understreger, at der trods ordlyden i brevet ikke er tale om en jagt på software-pirater, men blot en hjælp til at holde licens-beholdningen opdateret hos de kunder, der ikke har en regelmæssig kontakt med IBM.
Kvaliteten kollapset
Netop regelmæssig kontakt har til gengæld de kunder, der modtog brevet ved en fejl. Ifølge Anders Lund Rendtorff drejer det sig om "flere end 1.000". Det samlede antal software-kunder, IBM har i databasen, vil han ikke oplyse.
- De virksomheder vil med rette føle sig trådt over tæerne og spørge deres kunderepræsentant om, hvorfor de nu skal udsættes for kontrol, siger Anders Lund Rendtorff, der bestemt ikke er stolt over episoden.
- Det er tydeligt, at vores kvalitetsprocedure er fuldstændig kollapset. Det er en meget synlig bommert, som vi ikke har råd til. Det sender et signal om, at vi ikke har styr på vores processer, erkender han og tilføjer, at der omgående er strammet op for at undgå gentagelser i fremtiden.
IBM opdagede først fejlen, da vrede kunder henvendte sig, fordi de fandt henvendelsen fra IBM urimelig.
I weekenden modtog kunderne et nyt brev fra IBM Danmark med en regulær undskyldning.