Alt for mange teleselskaber flokkes om det temmeligt lille danske telemarked, mener teleanalytikeren John Strand.
Ingen af selskaberne gør noget særligt for at adskille sig fra konkurrenterne, og derfor er branchen ved at begå selvmord på brutal vis, sagde John Strand, da han onsdag havde indkaldt danske telejournalister til at overhøre en verbal spanking af de danske teleselskaber.
- Det kræver en million kunder at kunne tjene penge som mobilselskab. Hvis 3 kommer på banen, er vi oppe på fem selskaber i Danmark med egne netværk, og det er to for mange, påpegede John Strand.
I Tyskland finder der i øjeblikket en konsolidering sted, hvor landets fire mobilselskaber med egne netværk sandsynligvis reduceres til tre, og i Holland går udviklingen fra fem til tre selskaber, forklarede manden, der altid er klar til at skabe rav i tele-gaden.
Tilmed er det danske mobilmarked ved at gå i stå. Mens det gennemsnitlige forbrug per kunde i Norge stiger med tocifrede vækstrater, er der stort set ingen udvikling i danskernes mobilforbrug.
- Hvorfor skulle teleselskaberne så investere i Danmark? Sonofon er det næstmindste af de 12 mobilselskaber, Telenor er inde i, og i øjeblikket har nordmændene så meget vækst i et land som Bangladesh, at de i flere måneder ad gangen er nødt til at stoppe for tilgang af nye kunder, sagde John Strand.
- Hvor ville I så sætte jeres penge, spurgte den åbenmundede analytiker de danske telejournalister.
Skal der gang i den danske televerden, kræver det alliancer og fusioner, eller også skal nogle af selskaberne skal ligefrem forlade landet, tordnede Strand.
Han fandt det oplagt, at TDC Mobil og Sonofon går sammen om 3G-telefoni, hvilket vil gøre det overordentligt vanskeligt for de andre, økonomisk pressede selskaber at komme til fadet.
Andre modeller kunne være en sammenlægning af Orange og Telia eller af Orange og Sonofon, gættede analytikeren.