Ingram Micro skal sælge Googles søgemaskiner Search Appliance og Mini gennem sit globale distributionsnet. I første omgang bliver det Ingram Micro i USA, der skal sælge. Senere i år vil resten af distributørens 165.000 forhandlere verden rundt også sælge Google. Det skriver den svenske it-portal it24.se torsdag.
Kanalstategien er et nyt skridt for Google, der hidtil har solgt direkte til erhvervskunderne, men nu skifter itgiganten strategi for at øge væksten.
»Den eneste måde at imødekomme den voksende efterspørgsel på produkterne er at gå via kanalen,« siger Googles markedschef Rodrio Vaca.
Hidtil har Google selv solgt 9.000 enheder af søgeprodukterne til virksomheders intranet.
Søgefirmaet, der gør en hel verdens information tilgængelig for menneskeheden vil dog ikke selv informere om den nye aftales størrelse. Marketingschefen vil i følge it24.se kun sige, at aftalen har en betydning.
»Vi forventer, at at aftalen har en betydelig påvirkning,« siger Googles markedschef.
I aftalen skal Ingram Micro give sine forhandlere salgsstøtte, markedsressourcer og teknisk support for Googles produkter.
I en pressemeddelse siger Ingram Micro, at aftalen styrker deres produktportefølje.