Opkøbet er det første synlige skridt i en strategi om at blive den dominerende europæiske distributør af viden og produkter inden for IT-netværk, oplyses det.
IT-analytikeren Edward O'Hara opfatter Azlans strategi således:
»IT-undervisning er vokset mellem 10 og 18 procent om året de sidste 10 år, og der er intet, der tyder på, at den vækstrate vil stoppe til trods for IT-branchens nylige problemer. Hertil kommer hele e-learningmarkedet. Azlan ser rigtigt ved at betragte uddannelsesmarkedet som et strategisk marked. Jeg bryder mig ikke om monopoler, men når en så stor spiller sætter fuld vægt bag ordene, giver det branchen et professionelt løft, der vil resultere i, at brugerne får et bedre produkt.«
Azlans beslutning om opkøb inden for den trængte og i øjeblikket ikke voldsomt lønsomme uddannelsesmarked bygger på en opfattelse af, at viden vil være den virkelige værdiskaber i fremtidens netværk.
»Det er ikke så meget selve produktet, som viden om, hvor man kan anvende det, der bliver kernen i netværksverdenen fremover. Selv om uddannelsesmarkedet er stagneret, er det mere et tegn på effekterne af recession end på det reelle behov i markedet.
Vi har heldigvis den finansielle styrke til at følge vores strategi og fokusere langsigtet. Vi skal ikke være broadlinedistributør, men vil i stedet fokusere på nøgleteknologier, produkter og ikke mindst marked- og teknologikendskabet,« udtaler Azlans nye direktør Peter Odgaard-Jensen.