Vil Tech Datas evner som som it-distributør kunne udnyttes til at banke en forretning op på distribution af mobiltelefoner? Det mener selskabets amerikanske ledelse, som i dag har lanceret et joint venture med Brightstar, der er en eksisterende spiller på det globale marked.
Joint-venture selskabet har fået navnet Brightstar Europe, og skal som navnet antyder sætte de to amerikanske giganter på landkortet på det europæiske mobilmarked. Netop på dette marked er konkurrencesituationen speciel, for her sidder én stor spiller på næsten hele markedet: Dangaard Telecom med hovedsæde i Padborg i Sønderjylland, og her har man ikke til sinds af aflevere en fed forretning uden kamp.
»Tech Data er jo en stor og seriøs spiller på it-området, men der er altså forskel på at distribuere it og på at distribuere mobiltelefoner. Vores forretning bygger på, at vi kan tilbyde specialtilpasning og prækonfigurering af produkterne - det tror jeg ikke Tech Data har ret megen erfaring med,« siger koncerndirektør i Dangaard Telecom, Michaél Køehn Milland.
Mens Dangaard i store træk har haft det europæiske mobilmarked for sig selv har selskabet, ifølge Michaél Køehn Milland været oppe mod Brightstar på det globale marked.
»Men Brightstar er vokset op på det latinamerikanske marked, og der har de ingen erfaringer med den prækonfigurering, som vi lever af. Derfor er den nye udfordring ikke noget, som forstyrrer vores nattesøvn lige med det samme - selvom vi da selvfølgelig vil holde øje med dem,« lyder det fra Koncerndirektøren.
Ud over Dangaard Telecom er en lang række af små brokerfirmaer beskæftiget med at distribuere mobiltelefoner i Europa. Den enorme trafik, der cirkulerer på kryds og tværs af landegrænserne, er dog hovedsageligt beregnet på momskaruseller og kun et fåtal af telefonerne ender hos europæiske slutbrugerne.