Kampen om at sælge flest computere tog flere nye drejninger i forårets løb. På den bærbare front har superkæmperen Acer mistet pusten mens Toshiba er på vej tilbage i storform og nu har overhalet Fujitsu Siemens, der til gengæld er gået stærkt tilbage. Det viser en Gartner-opgørelse over pc-salget i andet kvartal, som CRN er kommet i besiddelse af.
Mens salget af stationære computere gik tilbage, gik det modsat for de bærbare. Danskerne købte næsten 150.000 notebooks i perioden april-juli. Det svarer til en stigning på 20 procent i forhold til samme kvartal i fjor.
Acer var i Q2 sidste år topscorer med en markedsandel på over 20 procent af det bærbare salg, men i år er taiwaneserne blevet overhalet af HP, som nu er nummer ét, uanset hvilke aspekter af pc-salget man kigger på.
Dell, der længe har skrantet på det danske marked (i det mindste hvad angår notebooks) ser endelig ud til at løfte salget, og er nu kun en hårsbredde fra at overhale Lenovo.
I tørre tal (markedsandele i procent) ser rangordenen på den bærbare del af det danske pc-marked således ud:
Q2/05 Q2/06
HP 17,4 20,0
Acer 20,7 18,9
Lenovo 16,3 14,5
Dell 11,3 14,3
Toshiba 3,0 7.6
NEC 3,4 5,7
FujitsuSiem. 8,9 5,2
Medion 5,4 3,2
Apple 2,3 2,9
Asus 1,5 2,2
Andre 9,9 5,5
Mest markant var Toshibas fremgang, der svarer til en vækst på 202,2 procent. Country manager Peter Schou glæder sig fordi han dermed har nået hele årets mål endnu før halvdelen af det er gået. Han forklarer fremgangen med, at Toshiba har fået en god placering hos Merlin, som til gengæld har skruet ned for HP og Fujitsu Siemens. Desuden har Toshiba igangsat en aggressiv markedsføring overfor business-to-buisness-forhandlere, der tilbydes to procent kickback af omsætningen uanset om varerne sælges på special-bid.
At Fujitsu Siemens er gået markant tilbage skyldes ifølge den danske direktør Lars Wørzner, at selskabet har reduceret sine lagre.
»I virkeligheden ligger vi på status quo i markedet. Men vi har i perioden valgt at nedbringe vores lagre betragteligt og det har været en helt bevist handling, som man altså nu kan aflæse i markedstallene, fortæller han.
På den stationære front er kampen mindre intens. Her sidder de fem største leverandører på samme pladser som forrige år, bortset fra at Fujitsu Siemens har erstattet Lenovo på tredjepladsen.
Lenovo, der i sin gamle IBM-inkarnation var indbegrebet af den klassiske pc, sælges nu i lige så få stationære eksemplarer som Acer, der i mange år stort set har holdt sig ude af det stationære marked.
Salget til private, der voksede med 13 procent, androg ifølge Gartner 88.000 maskiner mens virksomhedernes pc-indkøb, der nåde op på 183.000 styks, blot voksede med 5,3 procent.
Gartners pc-tal afviger en smule fra IDC, der vil vide, at det samlede pc-salg i andet kvartal voksede med 11 procent i forhold til samme kvartal i fjord. Gartner er mere nærig og sætter den samlede vækst til 7,7 procent.