Hvis handlen går igennem vil den vende op og ned på salgskanalen - og sandsynligvis vil forandringerne være positive, siger forhandlere og distributører til CRN.
Hvis lavprisproducenten Lenovo lancerer en kanalvenlig satsning på IBM-mærket kan det betyde et gunstigt alternativ til Dell og HP. Hvis det kinesiske selskab omvendt går direkte på verdensmarkedet kan det blive en betydelig udfordring for de forhandlere, der lever af IBM-salget, mens man hos kanalvenlige konkurrenter som Acer og Fujitsu Siemens formentlig ville kunne vende et sådan træk til egen fordel, vurderer en række iagttagere.
»Hvis et brand som IBM pludselig blev solgt med en 30-40 procent reduktion af produktionsomkostningerne kunne det fra den ene dag til den anden ændre spillereglerne i forhold til Dell og HP,« siger John Marks, direktør for JDM Infrastructre, der er blandt IBMs store amerikanske forhandlere.
Han og flere andre forhandlere erkender dog, at det største problem på kort sigt er, at nyheden om salget kan stoppe igangværende sager, fordi kunderne vil holde igen indtil IBM's status på pc-området er afklaret.