Forhandlere af Microsoft-produkter kan lige som godt vænne sig til det. Kampen om kunderne og ikke mindst slaget mod Google kommer til at foregå i skyen.
Microsoft har i et stykke tid brugt poker-udtrykket »We’re all in« som slogan for den satsning på cloud-baserede løsninger, der skal bevare Microsofts position. I poker er »all in« et signal om, at man har så stærke kort på hånden, at man tør satse alle sine penge på at få den store gevinst. Men som alle med blot et minimalt kendskab til hasardspil, er bluff og psykologi nogen gange afgørende for spillet udfald. Og selv et fuldt hus med konger og knægte taber, hvis modspilleren har fire esser.
Ifølge den danske salgsdirektør Erik Kaae består Microsofts stærke hånd dels i bredden af Microsofts produkter. Men modsat Google, som i Microsofts optik blot leverer standardiserede løsninger til kunderne. har Microsoft også erfaring og tradition for at levere løsninger, der er tilpasset kundernes behov.
»Det er kunderne, der pusher udviklingen i retning af skyen, fordi det i stigende grad er attraktivit for dem at slippe for at have hardware stående, Vi gør alt, hvad vi kan for at for at få vores partnere med i ind i skyen. Det er jeg ikke så sikker på at alle vores konkurrenter gør. Men det kan man jo spørge dem om,« siger Erik Kaae.
Hans udtalelser falder godt en uge før Microsofts slår dørene op for sin årlige partnerkonference i Washington DC, hvor det på forhånd er annonceret at netop udviklingen i retning af flere løsninger i skyen bliver et centralt tema.
»Alle analytikere siger, at, at skyen vil præge fremtiden. I Microsoft differentierer vi os fra Google ved at tage partnerne med ind i skyen. Netop det betyder, at kunderne fortsat kan få en customisering af sin løsning, som er tilpasset deres behov,« siger Erik Kaae.
CRN rapporterer direkte fra WPC-konferencen, hvor danske forhandlere stiller med omkring 180 deltagere.