Endnu en hånd bliver nu rakt ud fra Dell til kanalen. På hjemme pc-området har producenten nemlig valgt at droppe den direkte tilgang til markedet.
»Nu går vi gennem kanalen, og vi sætter for alvor fart på indsatsen. Vi ser det som et betragteligt forretningsområde, og vi har et klart mål om at ekspandere væksten,« lyder det fra Dells kanalchef Christian Borg Møhl.
Producenten kommer dermed til at tage kæmpe om markedsandele med blandt andet Flexpay og ikke mindst Atea, der med sidste års køb af Belle Balance sidder på en væsentlig del af markedet.
Dell er allerede godt etableret på markedet via det hidtidige direkte salg. Producenten står derfor i den omvendte situation på forhånd at have en del forretning, som der nu skal findes forretningspartnere til.
»Vi har lige nu fem-syv aktive forhandlere, men vi vil også prøve at gøre det attraktivt for mindre forhandlere ved at tilbyde det rigtige sortiment og rådgivning til de rigtige priser,« siger kanalchefen.
Den nye kanalstrategi kommer til at foregå via et samarbejde Tech Data.
»Tech Data er bedre til at håndtere logistikken omkring ordningerne, der kan være meget komplekse, og samtidig får vi trukket kompleksiteten ud af Dell,« siger Christian Borg Møhl.
Hos Tech Data ser man også frem til samarbejdet.
»Aftalen indbefatter også service, og det er dermed endnu en måde at gå i retning af mere value-added distribution,« lyder det fra Tech Data-direktør Jørn Rosenmeier.