En række topchefer for HPs amerikanske kanalforretning siger nu, at de gerne støtter mindre smb-forhandleres salgsarbejde ligesom hardwaregiganten også er åben over for at betale en del af forhandlernes lønudgifter.
Reaktionen kommer efter, at det er kommet frem, at HP er på vej med et tæt samarbejde med den amerikanske forhandlergigant CDW, som HP vil støtte med flere hundredetusinde salgsleads og økonomisk støtte til ansættelse og træning af 110 nye HP-sælgere. CDW vil bruge opbakningen fra HP til at starte en offensiv på løsningssalg til smb-markedet.
HPs chef for løsningssalgsorganisationen, Adrian Jones, efterlyser ifølge CRNs amerikanske søstermedie, Channel Web News, ideer fra store som små forhandlere, som kan styrke den fælles platform på markedet.
»Giv os jeres forslag til, hvordan vi kan arbejde sammen om finansiering og investering i smb-segmentet. Så vil vi med glæde lytte og samarbejde,« siger Adrian Jones, som samtidig hævder, at CDW-aftalen blot er en blandt mange aftaler, som HP har indgået med forhandlere på smb-markedet.
En række mindre amerikanske forhandler har reageret skarpt på nyheden om det nye samarbejde mellem HP og CDW, som de frygter, vil føre til, at CDW går på rov blandt deres kunder. De mindre forhandlere mener, at det kan føre til unfair konkurrence og kanalkonflikt, som i sidste ende vil gøre mere skade end gavn for HPs position på markedet.
Hidtil har HP-toppen været tavse om detaljerne i aftalen med CDW, som blev afsløret, da Channel Web News i sidste uge fremlagde et internt notat fra CDW. HPs chef for partnerudvikling, Tom LaRocca, siger, at HP ikke vil give støtte som vil flytte markedsandele mellem nuværende forhandlere.
»Vi giver ikke grønt lys til en plan, som flytter nogen (forhandleres, red.) forretning over til en anden partner. Det er ikke interessant og giver ingen mening for os,« siger Tom LaRocca.
»Vi ville ikke investere I CDW eller andre virksomheder, med mindre vi føler, at vi kunne få en store forretning uden kanalkonflikt,« siger Tom LaRocca.