Teleselskabernes tilskud til forhandlere, der sælger et mobilt bredbåndabonnement sammen med en bærbar pc, kan få forhandlerne til at miste ejerskabet til kundeforholdet.
Det siger teleanalytiker John Strand, der fortæller, at teleselskaberne kan tænkes at ville bruge deres kundedatabase til at opgradere kundes it. De danske teleselskaberne sælger allerede it. TDC sælger computere i deres danske butikker, og Telia sælger computere til kunder i Norden og Baltikum.
»Der kan opstå kanalkonflikter mellem it-forhandlere og teleselskaber,« siger John Strand.
Hos Tech Data vil Kim Brøndsted ikke afvise, at en forhandler med partnerprogrammet kommer til at dele kundedata med teleselskabet.
»Man kan aldrig se sig fri for, at at en leverandør kontakter slutkunden. Det står dem frit for,« siger Kim Brøndsted fra Tech Data.
Tech Data har netop lanceret et partnerprogram sammen med mobilselskabet »3«, hvor distributøren sælger bærbare erhvervsmodeller fra Apple, HP, Lenovo og Fujitsu Siemens bundlet med et mobilt bredbåndsabonnement til teleselskabet. Indtil videre er 50 forhandlere tilknyttet, med Topnordic og Comwir som to af det største.
»3« administrerende direktør Morten Christiansen afviser drømmene om de store tilskud til de bærbare. Det giver i stedet for »provision«, der efter oplysninger til CRN er på mellem 500 og 1.000 kroner for hver mobilt bredbåndsabonnement, der bliver solgt. Tallet bekræftes af analytiker John Strand, der vurderer, at forhandlertilskuddet er på mellem 500 og 800 kroner.
Han opfordrer nu forhandlerene til at se fremtiden i øjnene og ikke se den nye kanalspiller som en forhindring.
»Nogle it-leverandører vil se det som en mulighed for at arbejde sammen om at levere nogle spændende produkter, mens andre vil se det som en udfordring,« siger John Strand.