Årsagen er - angiver analysevirksomheden - at budgetterne i højere grad end tidligere betragtes som en traditionel udgift snarere end en omkostninger, der skal stå bag investeringer.
Foruden denne tendes har IDC fundet tre træk ved tidens kunder.
For det første bidrager forskellige forretningsenheder i virksomhederne i dag til IT-udgifterne, hvor det tidligere var sådan, at alle pengene kom fra IT-afdelingen.
For det andet smelter IT- og telebudgetterne sammen. Kun et ud af fem firmaer i en nylig IDC-undersøgelse havde adskilt IT- og telebudget. Det betyder for leverandører og forhandlere, at de skal satse meget mere på at have begge teknologier i sortimentet, og at krydssalg er vigtigere end nogensinde.
For det tredje er det ikke længere nye teknologier eller opgradering af eksisterende installationer, som driver IT-investeringerne. Nu købes der nyt, enten fordi det gamle udstyr ikke længere fungerer i den aktuelle sammenhæng, eller fordi der er vedtaget en forretningsbegrundet strategi, som ny hardware og software skal understøtte.
»Teknologi-brugerne ændrer farve i disse år. I stedet for at være drevet af teknologiforandringer, vil investeringerne i teknologi blive drevet af en helt ny forretningsramme og beslutningsproces, som det er afgørende at have forståelse for, hvis man vil have succes på markedet«, siger nordisk direktør i IDC Per Andersen.