Siden Microsoft for knap et halvt år siden lancerede sin virtuelle business suite - Business Productivity Suite (BPOS) - er salget eksploderet mellem hænderne på de mere end 80 forhandlere, som pt. har BPOS-løsninger på hylderne. Det fortæller Bjarne Riis, salgsdirektør i Microsoft Danmark.
»I forhold til markedets størrelse er Danmark det land, der sælger flest BPOS-løsninger i verden,« siger Bjarne Riis, som roser forhandlerne for at fokusere på de muligheder, som de virtuelle – eller cloudbaserede - løsninger giver.
»I starten var der nogle forhandlere, der så BPOS som en potentiel trussel mod deres forretning, men i dag møder vi kun positive tilbagemeldinger,« siger Bjarne Riis.
Det voldsomme gennemslag på det danske marked betyder også, at danske partnere ligger i front, når det gælder ønsker om nye funktionaliteter og videreudvikling af BPOS-pakken. På den måde sætter danske forhandlere stort præg på udviklingen af produktet på verdensplan, fortæller Bjarne Riis.
BPOS indeholder blandt andet en intranetløsning, mailsystemet Exchange, SharePoint og Live Meeting. Alt efter kundens ønsker kan større eller mindre dele af løsningen leveres i en Microsoft-hostet udgave, så alt hvad kunden behøver, er adgang til internettet.
»Mange vælger Sharepoint som deres dokument-store, så man har adgang til sine data hvor som helst. Men vi ser også muligheden for videokonferencer bliver brugt i stor udstrækning. Det sparer mange ture over Storebælt, og i en tid med finanskrise er det vigtigt for især små virksomheder,« siger Bjarne Riis.