I aften modtager StarTour, TV2 eller Wupti den såkaldte searchpris ved E-handelsprisen. Da prisen blev introduceret sidste år skabte den ellers debat og flere i branchen varslede boykot.
Seo-konsulenter med Mikkel deMib Svendsen i spidsen mente, at det decideret var dumt at lade sig indstille til prisen, fordi man på den måde blotter sine tricks og arbejdsmetoder.Men selv om mange seo-firmaer har frabedt sig at deltage, så bliver konkurrencen gennemført.
I de to search-kategorier er der nemlig indstillet 52 virksomheder.
»Det er jo ikke nogen hemmelighed, at vi er dybt uenige i Mikkel deMib Svendsens betragtninger. Vi mener, at han skyder helt ved siden af. Mængden af nominerede firmaer illustrerer også, at vi har været i stand til at finde firmaer, der gerne vil vinde prisen,« siger kommunikationschef Henrik Thiel fra FDIH.
Men 52 tilmeldte firmaer får ikke Mikkel deMib Svendsen til at ændre holdning til prisen.
»Lige meget hvor meget man advarer folk mod noget, så vil der altid være nogle tosser, der ikke lytter,« siger han.
Et af kritikpunkterne mod prisen er, at man for eksempel kan hjælpe sine konkurrenter med et indblik i de søgeordskampagner, som måske lægger til grund for en succesfuld onlinekampagne.
Men hvis StarTour, TV2 eller Wupti vinder prisen, så stiller de sig jo næppe op på talerstolen og snakker løs om alle detaljer om kampagnen?
»Man bliver jo nødt til at sige, hvad vinderne har gjort særligt godt i forhold til resten. Hvis FDIH ikke gør det, så svarer det til at sige: Du har løbet det hurtigste 100-meter-løb, men vi vil ikke sige hvor hurtigt du løb,« siger Mikkel deMib Svendsen, der uddyber kritikken på sin blog.
Han mener derfor ikke, at det er de bedste seo-folk, der bliver kåret i morgen. De holder sig væk.
Men sådan hænger det ikke sammen, mener Jacob Laurvigen fra STANDOUTMEDIA. Han vil hellere end gerne indstilles.
I år har han ikke været opmærksom på prisen, og har derfor ikke tilskyndet sine klienter til at deltage. Men han er overrasket over den store modstand mod konkurrencen:
»Selvfølgelig kan man have en konkurrence, hvor man vurderer kvaliteten at et stykke arbejde. Det er kun sundt for branchen, at der kommer fokus på gennemtænkte online strategier og ikke kun på det, som kan kaldes "quick & dirty"-løsninger,« siger Jacob Laurvigen.