Forhandlere af Sandbergs kabler og andet pctilbehør bliver nu overhalet indenom af Sandbergs webbutik. Butikken er netop åbnet og
sælger til forbrugerne på det britiske marked. I Danmark ryster forhandlerne på hovedet og advarer Sandberg mod at kopiere webkonceptet på det danske marked.
Direktør Peder Hvejsel fra den frivillige kæde CBC ser ikke positivt på Sandbergs tiltag, hvor de skiftevis sælger gennem forhandlere
og direkte til slutkunderne.
»Enten har man en kanalstrategi, hvor man sælger via andre, eller også skal man sælge selv. Det er meget få, der kommer godt fra en kanalkonflikt,« siger Peder Hvejsel, CBC.
Direktør i Sandberg, Erling Hoff Petersen, afviser, at den nye online-butik truer de danske forhandlere. Den nye strategi er kun et
udstillingsvindue, der skal få britiske kunder til at efterspørge firmaets produkter.
I Odense er direktør John Stefansen fra EDB Kompagniet utilfreds med det nye online-udspil. Han har altid solgt Sandbergprodukter
ud fra en forudsætning om, at producenten ikke ville gå udenom forhandlerne. Den salgskonsulent, der hver anden uge besøger
hans butik, har aldrig fortalt om det nye online-udspil. Derfor passer det ham ikke, at Sandberg nu går bag om ryggen på ham.
»Når vi har haft et samarbejde gennem mange år, virker det ikke godt, at jeg intet har hørt,« siger John Stefansen.
Han fraråder Sandberg at markedsføre webbutikken overfor danske kunder. Hvis kunderne går udenom ham, vil det ikke være rentabelt
at binde penge i et stort lager af Sandbergprodukter.
»De vil miste os og alle deres andre danske forhandlere, hvis de gør det samme i Danmark,« advarer John Stefansen.
Læs mere i den trykte udgave af CRN, der udkommer onsdag d. 27. juni.