»HP må da have et problem, når brokerne kan sælge de samme varer som autoriserede partnere til 30 procent lavere pris. At HP nu forsøger at stoppe brokerne ved hjælp af EU's varemærkedirektiv sætter blot sagen på spidsen: Er HP i gang med at kontrollere handlen eller vil de blot øge indtjeningen?« spørger Rene Sejberg, indehaver af Conlon Consulting Group.
Han oplyser, at han generelt vil anbefale sine kunder at kigge på brokernes tilbud og dermed spare betydelige summer.
»Det er da klart, at kunderne skal snakke med brokerne. Det er jo samme varer, brokerne og de normale forhandlere har til salg, og HP har worldwide garanti. Jeg vil da helt sikkert anbefale mine kunder at spare de penge, der kan spares på it-indkøb. Som rådgiver er det min opgave at finde frem til, hvordan virksomhederne kan reducere deres it-omkostninger,« siger han i første omgang i en henvendelse til CRN.
Siden har Rene Sehberg dog modificeret sine udtalelser.
»Jeg vil nok ikke direkte anbefale mine kunder at købe fra brokere, for det kan være ulovligt. Men jeg anbefaler, at de bruger brokernes priser til at presse prisen hos deres normale leverandør,« siger han.
Den tidligere partner i PA Consult Rene Sejberg stiftede sit eget konsulentfirma sidste år, og gav det navnet Colon Consulting Group. Firmaet med det lidt pudsige navn skal rådgive slutkunder om it-indkøb, og selvom der kun er tale om et enkeltmandsfirma, som ind til videre hverken har hjemmeside eller en egentlig organisation, kan Colon komme til at give betydelig irritation i kanalen.
HPs danske kanaldirektør Klaus Gregersen siger i en respons til kritikken fra Rene Sejberg, at der er gode grunde til prisforskellen mellem den grå og den hvide kanal.
»Prisforskellen er primært et spørgsmål om brand protection. Der er forskellige garantiordninger i forskellige lande, og der er lokaliseringssoftware og andre lokale tiltag, som påvirker de lokale priser. Valuta-forskelle og lokale slagtilbud er hovedårsagen til prisforskellen - det har ikke noget at gøre med, om vi tjener for mange penge eller har en ineffektiv organisation,« siger han.
Samtidigt fremhæver kanalchefen det store problem, som brokerhandlen i hans øjne udgør for alle potentielle kunder: Risikoen for at ende med et forfalsket produkt.
Den risiko er Rene Sejberg også bekendt med, men han mener, at kunderne kan bede brokerne om ægthedsgaranti, og at det kan være godt nok i sig selv.