Ikke alene har de store broadlinere brugt en stor del af deres fokus på at sælge HP, de har også smidt så mange penge efter HP-varerne, at det er til at græde over.
35 millioner kroner eller måske endda mere, er det beløb, flere kilder har gættet på over for CRN. Det er så mange penge distributørerne angiveligt har smidt efter HP-varer i kampen om at opnå den nødvendige volumen, som HP kræver for at forny kontrakterne.
Hvordan kan det regnestykke nogensinde gå op?
Det har jeg svært ved at se. Jeg tror også, vi får svært ved at se de positive resultater hos de involverede distributører, når regnskaberne kommer frem i lyset i løbet af i år og næste
år. Altså de regnskaber, der kommer frem i lyset. Ingram Micros regnskab vil vi kun kunne gisne om, fordi det er godt skjult i det nordiske og europæiske regnskab. Men jeg er overbevist om, at Danmark i øjeblikket er et bundløst hul for den amerikanske koncern. En ting er pengene. En anden ting er fokus. Hvor godt er det for de store distributører og kanalen, at de har fokuseret på at sælge HP i store mængder?
Jeg tror, at SMB-markedet er blevet lidt glemt i det regnestykke. De små forhandlere har ganske sikkert ikke haft samme priser eller attention som de store spillere. Det peger lidt tilbage på HP. For selv om HP har lænet sig tilbage og sagt, at nu må markedskræfterne afgøre, hvem der skal distribuere HP fremover, så må åreladningen af deres distributionspartnere, da give grund til eftertænksomhed. Der må være en smule fornemmelse af selvmål i HPs jordskælvssikrede danske domicil i Allerød. For hvis HP med hjertet tror på kanalen, så er det nok ikke det smarteste træk at iværksætte en konkurrence, der får partnerne til at forbløde.
Og hvad med konsekvenserne på sigt. De store HP-partnere har fået gode priser. Helt den samme historie hører man ikke fra de mindre forhandlere. Det er ikke godt for HP på den lange bane, hvor selskabet jo har store SMB-ambitioner. Og hvis jeg skal være ærlig, så tror jeg heller ikke, det er godt for kanalen.