It-branchen støtter amerikanske præsidentkandidater

Ifølge det private Center for Responsive Politics har den amerikanske it-branche i det sidste år doneret 14,8 millioner dollar til landets politiske partier. Demokraterne har modtaget 49 pct. af beløbet, mens de resterende 51 pct. er gået til Republikanerne.

I forhold til år 2000, hvor it-branchen betalte 40 millioner dollar til valgkampen, er bidragene fra it-firmaerne dermed mere end halveret.

Men tallene afslører lidt af et paradoks - det er nemlig slet ikke tilladt for virksomheder at donere penge til politiske partier i USA. Derfor bliver pengene ikke afleveret direkte til partierne, men kanaliseret gennem et kompliceret system af komiteer og interessegrupper.

Den største rolle spiller de såkaldte Political Action Comitees (PAC'er), som modtager penge fra virksomheder og betaler dem videre til partier og kandidater. Den enkelte PAC må kun betale 15.000 dollar om året til hvert parti - men det problem kan altid løses ved at oprette en ny komite.

Det er også tilladt for en PAC at videregive penge til en anden PAC - og da der efterhånden eksisterer tusindvis af komiteer, bliver systemet flittigt brugt til at kanalisere penge fra erhvervslivet til det politiske system.

En anden mulighed for virksomhederne er at lade medarbejderne donere penge til valgkampen. En enkeltperson må dog maksimalt donere 2.000 dollar til en kandidat eller 25.000 dollar til partiets nationale komite.

Blandt it-virksomhederne er Microsoft langt den største aktør på den politiske arena med et samlet bidrag på 1,9 millioner dollar til den aktuelle valgkamp.

Men det er iøjnefaldende, at den største del af Microsofts bidrag gennem PAC-komiteer er sket til Republikanerne, mens Microsofts medarbejdere har givet flest penge til Demokraterne.

En Microsoft-talsmand forklarer forskellen med »medarbejdernes personlige beslutninger« og henviser til, at Microsoft støtter politiske kandidater som har en »positiv indflydelse på it-branchen«.

Det er en tradition hos de amerikanske virksomheder at støtte begge politiske lejre. Microsoft har således doneret 185.000 dollar til George W. Bush og 136.000 dollar til John Kerry.

Selvom de to kandidater ligger tæt i meningsmålingerne er der stor afstand mellem dem, når man ser på det beløb, de har formået at indsamle til valgkampen.

Bush ligger i spidsen med 229 millioner dollar, mens Kerry kun har samlet 186 millioner dollar. Den tredje og mindre kendte præsidentkandidat Ralf Nader må klare sig med 1,5 millioner dollar.

Center for Responsive Politics har udarbejdet en liste med de 10 største it-pengegivere til den amerikanske valgkamp:

1. Microsoft (Washington): 1,9 millioner dollar, 61 pct. til Demokraterne
2. Cisco (Californien): 489.000 dollar, 53 pct. til Demokraterne
3. Intel (Californien): 337.000 dollar, 50 pct. til Demokraterne
4. IBM (New York): 331.000 dollar, 65 pct. til Demokraterne
5. EDS (Texas): 299.000 dollar, 74 pct. til Republikanerne
6. Siebel Systems (Californien): 276.000 dollar, 63 pct. til Republikanerne
7. EMC (Massachusetts): 228.000 dollar, 88 pct. til Republikanerne
8. Dell (Texas): 217.000 dollar, 74 pct. til Republikanerne
9. eBay (Californien): 194.000 dollar, 54 pct. til Demokraterne
10. HP (Californien): 193.000 dollar, 57 pct. til Demokraterne




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere