En kendelse fra staten New Yorks Højesteret fastslår, at producenten Dell systematisk har bedraget og vildledt sine kunder på en lang række områder. Det skriver CRNs amerikanske søstermedie Channel Web News.
Ifølge dommer Joseph Teresi har Dell blandt andet lokket kunder til foretage køb med løfter om rente- og afdragsfrihed, som firmaet derefter bakkede ud af. Nogle Dell-kunder er på den måde endt i afbetalingsordninger med årlige rentesatser på mere end 20 procent.
»Dell har gentagne gange benyttet vildledende og bedrageriske forretningsmetoder, herunder falsk og vildledende markedsføring af finansieringsordninger, garantiforpligtelser, bedragerisk og vildledende kreditfinansiering og svigt i forhold til at leve op til garantiforpligtelser og løfter om rabatter,« hedder det blandt andet i kendelsen, som blev afsagt i går tirsdag.
Kendelse fastslår ligeledes, at Dell har snydt kunder for teknisk support, som ellers var dækket af kontraktlige bestemmelser.
Sagen mod Dell blev indledt af anklagemyndigheden i maj 2007
I en erklæring fra Dell hedder det blandt andet, at firmaet er uenig i kendelsen, og at man fortsat vil forsvare sine standpunkter og interesser i sagen.
»Vi er overbevist om, at retten i sidste ende vil afgøre, at kun et relativt lille antal kunder er blevet påvirket,« skriver Dell blandt andet I erklæringen, som dermed indirekte erkender, at man ikke har levet op til sine forpligtelser overfor kunderne.
Ifølge anklageren i sagen har Dell også benyttet sig af ulovlige metoder ved inddrivelse af betaling, som firmaet uretmæssigt afkrævede kunderne. Anklageren mener, at kendelsen betyde, at Dell skal betale fortjenesten på de ulovlige forhold tilbage til kunderne.