Maden i kantinen var til lejligheden lavet hos en specialkok og menuen gejlet gevaldigt op, da Actebis forleden passerede de tre milliarder kroner i omsætning i regnskabsåret 2006. Det beviser at Actebis og topchef Torben Qvist både har muskler og dygtighed nok til at kunne udkonkurrere de andre distributører over en bred bank.
Vejen til førstepladsen i CRNs imageanalyse er dog til dels banet af selv samme konkurrenter. Navnlig Tech Data, der sidste år tronede på Imageanalysens førsteplads, er rykket nedad med rekordfart og har gjort plads for nyt blod på toppen af image-listen. Og med sin nye nordiske centrallager-satsning og den efterfølgende ledelsesmæssige turbulens har Tech Data også skabt ekstra meget plads på markedet, hvor Actebis nyder godt af at være den eneste tilbageværende broadlinedistributør med fuldt leveringsdygtigt lager på dansk grund.
Rent held og svage modstandere er dog ikke hele forklaringen på den forbløffende succeshistorie, som Actebis står for. Sidste år var Actebis årets højdespringer blandt distributørerne, og rykkede frem til 3. pladsen - fra en 13.plads i 2004.
Spørger man topchef Torben Qvist om hvordan Actebis både kan øge kundetilfredshed og samtidigt udkonkurrere alle andre i det overdistribuerede danske marked, lyder det ærlige svar, at han faktisk ikke ved hvad præcist det er for en succesformel, der virker.
Han mener dog, at en god forklaring, er, at han har været heldig at få et godt team af medarbejdere, som både er kompetente og har god kemi sammen med selskabets kunder.
»Der er jo efterhånden opbyget en vis erfaring i selskabet. Mange i salgs- og produkt-områderne har været i de samme funktioner i ti år,« siger han.
Paradoksalt nok har Actebis også haft god gavn af at være lidt gammeldags - i det mindste på den måde, at man ikke er sprunget med på den modebølge, der dikterer store, højeffektive centrallagre. Det moderne og stærkt automatiserede lager er nemlig ikke nødvendigvis nogen særlig smart løsning , hvis ens kunder er it-forhandlere, og leveringssikkerhed en af de afgørende faktorer for et godt forhold.
»Hverken logistikmæssigt eller på andre måder er vi særligt automatiserede i Actebis. En høj grad af automatisering koster fleksibilitet,« siger Torben Qvist.
Han medgiver, at der kan ligge en god del af forklaringen på selskabets imagemæssige forspring netop det forhold, at Actebis har flere mennesker end robotter ansat i logistik-afdelingen.
»Vi har bestemt flere ansatte på det punkt, end tilfældet er for konkurrenternes centrale lagre i Stockholm,« vurderer han.
Læs mere i CRNs imagetillæg, der udkom i går. Hele tillægget kan desuden læses her (følg linket og klik på Start LivePaper)