»Det var som i en amerikansk film, hvor »internal affairs« jagter brådne kar i politiets egne rækker. De amerikanske efterforskere blev efterhånden kendte og frygtede i den danske organsiation, da undersøgelsen stod på,« siger en kilde.
En anden kilde betgener undersøgelsen som »FBI-inspireret«. Forhør af medarbejdere, der blev hevet ind en efter en, blev foretaget med anvendelse af »good cop/bad cop«-teknikker, fortæller han.
Undersøgelsen skulle først og fremmest blotlægge, hvem der stod bag handel med det grå marked. Ifølge CRNs oplysninger har man i HPs danske organisation i modstrid med moderselskabets interesser videresolgt store varepartier til uatoriserede kanaler uden for landets grænser - det såkaldte grå marked.
Omtrent samtidig med at den interne revison blev indledt i marts, lancerede HP på europæisk plan en kampagne, der skulle afskrække selskabets forhandlere og distributører fra at handle med det grå marked.
I flere omgang har HP indskærpet over for partnerne, at de kan blive frataget certificeringer og forhandlerautorisation, hvis de blev grebet i at handle gråt. At det lokale HP-selskab tilsyneladende selv har stået for den største omsætning på det grå marked, er ifølge CRNs kilder årsagen til, at Niels Svenningsen pludselig forlod sit job som administrerende direktør til fordel for et mindre ansvarsfuldt job hos forhandleren TopNordic.