Den norske softwareforhandler Crayon har oplevet en eksplosiv vækst i de fire år virksomheden har eksisteret. Virksomheden blev etableret i Norge i 2002 og har i dag 100 ansatte fordelt på Norge og Sverige.
I januar åbner virksomheden kontor i Danmark og i løbet af 2007 kommer der også et finsk kontor til.
»Vi har et mål om, at vi skal være blandt de største fire aktører i de lande, vi går ind i,« fortæller koncernchef Rune Syversen til CRN.
I Norge har Crayon en markedsandel på 40 procent, mens koncernchefen forventer, at Crayon ender op med at sidde på omkring 25 procent af det danske marked.
Crayon har i første omgang hyret Poul-Erik Jørgensen som adm. direktør for det danske selskab. Poul-Erik Jørgensen har tidligere siddet hos Ravenholm som salgsdirektør.
Officielt åbner Crayon først i det nye år og Poul-Erik Jørgensen skal bruge den første tid til at finde selskabet første fem medarbejdere.
»Vi starter op med fem medarbejdere, men ifølge vores vækststrategi skal vi være 25 om tre år,« siger han til CRN.
Den aggressive strategi kræver, at Crayon kan erobre kunder fra konkurrenterne, blandt andet Topnordic.
»Vi mener, vi er anderledes, fordi vi satser hårdt på rådgivning. Vi kobler licenssalget med virksomhedernes egne fremtidsplaner og strategi,« siger Poul-Erik Jørgensen.
Ifølge den norske koncernchef Rune Syversen er det netop merværdien, der er vigtigt for Crayon. Han mener, at de store nordiske spillere fokuserer alt for meget på den brede volumen, hvor Crayon satser mere i dybden.
Der er i forvejen 10 DLARs på det danske marked, men Crayons koncernchef forventer ikke, at softwarehuset får problemer med at opfylde DLAR kravene i Danmark, oplyser han overfor CRN.
Crayon omsatte for cirka 100 millioner kroner i 2005.