Da Topnordic sidste år slog sig sammen med de norske og svenske konkurrenter Ementor og Atea blev udviklingen af et nyt ERP-system sat i stå. Et nyt Oracle-system var næsten klar til brug og skulle gøre Topnordic i stand til at ekspandere i Skandinavien.
Med sammenlægningen med de to konkurrenter skiftede Topnordic mening med hensyn til hvilket system, der skulle bruges. I stedet er man gået tilbage til det oprindelige Navision-system og har erkendt, at 24 millioner kroner er spildt på et system, der aldrig vil blive brugt. Det fremgår af ledelsesberetningen i Topnordics årsregnskab der nyligt er offentliggjort.
Økonomidirektør Martin Trolle fra Topnordic forklarer, at man ikke længere behøver en stor fællesnordisk ERP-system efter sammenlægningen. I stedet bruger hvert at de tre oprindelige selskaber deres hidtidige system.
»Der var ikke længere behov for at lave et stort nordisk system,« siger Martin Trolle.
Fremover bruger Ementor i Norge deres SAP-system, mens Topnordic i Sverige også bruger deres eget system.
Selv om de 24 millioner er tabt, anser Martin Trolle det som forventeligt med tab, når man lægger flere virksomheder sammen.
»Det er mange penge og derfor forbandet ærgerligt. Men afskrivningen er krigsomkostninger, der er en konsekvens af at fusionere,« siger Martin Trolle.
Set i forhold til en omsætning på 3,2 milliarder kroner og et overskud på 60 millioner kroner sidste år er prisen for det kuldsejlede system dog til at leve med. Økonomidirektøren siger, at afskrivningen ikke er epokegørende for Topnordic.
At beløbet ikke er overvældende bliver bekræftet af it-chef i Fredensborg Kommune, der fra brugerside har erfaring med sammenlægning af it-systemer i store virksomheder. Han mener ikke, at beløbet er overvældende for et it-projekt
»24 millioner kroner er lidt for et sådan projekt,« siger it-chef Per Vindis, Fredensborg Kommune.