Efter næsten ni år i Microsofts hovedkvarter i Redmond, vender Jan Hjortshøj nu næsen mod Europa. De fleste amerikanske år sad han i toppen af Microsofts globale salgsorganisation, men de sidste to år har han haft sni gang højt oppe i produktdivisionen, hvor Microsofts elite svinger taktstokkken for den mobile fremtid.
Jan Hjortshøj er kendt i den danske it-kanal som chef for Microsofts danske kanalsalg tilbage i 1990'erne, hvor han var med til at øge Microsofts salg fra fem til 110 millioner årlige dollar og ændre distributionen fra et traditionelt salg til et kanalsalg gennem forhandlere. Herefter gik turen til de nordiske forhandlere.
Med udgangen af januar har han skiftet job og skal fremover arbejde som director for Microsofts mobile løsninger i Europa, Mellemøsten og Afrika. Fremover skal han fortælle operatørerne som T-Mobile, Vodafone og Orange om den gode forretning, de kan lave, hvis deres netværk understøtter Microsofts mobilteknologier.
Læs interviewet med Jan Hjortshøj i den trykte udgave af CRN, der udkomer idag.