Kommunikationsekspert Jess Myrthu vurderer i følge Berlingske Tidende torsdag, at it-virksomheden CSC's beslutning om at holde fast i sponsoraftalen med det dopingramte cykelhold Team CSC, på længere sigt vil skade CSC.
Ifølge Jess Myrthu fra kommunikationsrådgiverne Jøp, Ove & Myrthu kan cykelsporten ikke undgå, at der også i fremtiden kommer ballade i form af rygter om doping. Uanset om der er hold i et rygte eller ej, har Bjarne Riis ikke længere den troværdighed, der skal til for at kunne tilbagevise et rygte.
Hvis Bjarne Riis én gang til bliver udsat for dopingangreb, vil der »gå ild i lagkagen«, hvis han igen bedyrer, at der ikke er noget galt, vurderer Jess Myrthu. Det gør sponsoratet risikabelt for CSC, der risikerer, at en eventuel badwill falder tilbage på sponsoren.
CSC betaler årligt anslået mellem 50 og 70 millioner kroner for sponsoratet. Tidligere nordiske direktør for CSC, Markus Bjørn Kraft, udtalte sidste år, at sponsoratet gav presseomtale til en værdi af omkring én milliard kroner.
Det fremgår ikke, hvor stor værdi CSC nu vurderer presseomtalen til. Men afgørende for beslutningen om at beholde sponsoratet er i følge CSCs sponsorchef Henrik Bo Pedersen netop Bjarne Riis' troværdighed. I en pressemeddelelse siger Henrik Bo Pedersen, at beslutningen er truffet på baggrund af Bjarne Riis' indsats for en dopingfri cykelsport.
»Hans oprigtighed - og hans dedikation til at rense op i sporten - repræsenterer et potentielt vendepunkt for cykelsporten. Vi har derfor besluttet, at vi vil fortsætte vores sponsorat,« siger Henrik Bo Pedersen, CSC.