iPhone på europæisk glatis

iPhone har hidtil haft svært ved at slå igennem på det europæiske mobilmarked. En teleanalytiker mener ligefrem, at Apple tangerer parodien om amerikaneren, der igen går galt i byen.

I bund og grund mener både forhandlere og teleeksperter, at årsagerne til iPhones kejtede dans på det europæiske mobilmarked
skal findes hos Apples ledelse. En ledelse, som mangler en klar forretningssans på det europæiske mobilmarked.

Apple forlanger ifølge både forhandlere og flere teleeksperter en for høj pris iPhone. Samtidig kræver selskabet, at de
europæiske mobiludbydere skal betale en afgift på 20 procent på tele- trafikken.

»I min verden virker det som et højt krav at stille til mobil- operatørerne. Muligvis har man lettere ved at sluge den i USA, men jeg
tror ikke, at idéen er spiselig i Skandinavien. Det vil i princippet sige, at mobiloperatøren skal betale til tid og evighed for den trafik, der bliver brugt på det danske net,« siger salgschef for Telekæden, Klaus Engelbreth.

Teleanalytiker John Strand fra Strand Consult er endnu mere kras i kritikken, når det gælder Apples europæiske forretningsmodel.

»Det er et klassisk eksempel på en amerikaner, der kommer til byen og tror, at han kan se Europa på fire dage. Deres manglende forståelse
for EU er helt tydelig, og det hører vi også fra de operatører, vi taler med. De har en urealistisk forståelse af det europæiske mobilmarked, som ikke kan beskrives med ord. Det svarer nærmest til George W. Bush forståelse af EU's udenrigspolitik,« siger han.

Også teleekspert Torben Rune mener, at Apples krav om afgift på teletrafik er med til at hæmme Apples europæiske iPhone-forretning.

»Det er klart, at det vil være helt urealistisk, at europæiske teleselskaber vil gå med til at betale en trafikafgift på 20 procent til Apple, som de udadtil forlanger via medierne. Det virker som en meget uforstandig måde at tilgå markedet på. Markedsmekanismen
fungerer på helt andre vilkår i Europa end i USA,« pointerer Torben Rune.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere