I bund og grund mener både forhandlere og teleeksperter, at årsagerne til iPhones kejtede dans på det europæiske mobilmarked
skal findes hos Apples ledelse. En ledelse, som mangler en klar forretningssans på det europæiske mobilmarked.
Apple forlanger ifølge både forhandlere og flere teleeksperter en for høj pris iPhone. Samtidig kræver selskabet, at de
europæiske mobiludbydere skal betale en afgift på 20 procent på tele- trafikken.
»I min verden virker det som et højt krav at stille til mobil- operatørerne. Muligvis har man lettere ved at sluge den i USA, men jeg
tror ikke, at idéen er spiselig i Skandinavien. Det vil i princippet sige, at mobiloperatøren skal betale til tid og evighed for den trafik, der bliver brugt på det danske net,« siger salgschef for Telekæden, Klaus Engelbreth.
Teleanalytiker John Strand fra Strand Consult er endnu mere kras i kritikken, når det gælder Apples europæiske forretningsmodel.
»Det er et klassisk eksempel på en amerikaner, der kommer til byen og tror, at han kan se Europa på fire dage. Deres manglende forståelse
for EU er helt tydelig, og det hører vi også fra de operatører, vi taler med. De har en urealistisk forståelse af det europæiske mobilmarked, som ikke kan beskrives med ord. Det svarer nærmest til George W. Bush forståelse af EU's udenrigspolitik,« siger han.
Også teleekspert Torben Rune mener, at Apples krav om afgift på teletrafik er med til at hæmme Apples europæiske iPhone-forretning.
»Det er klart, at det vil være helt urealistisk, at europæiske teleselskaber vil gå med til at betale en trafikafgift på 20 procent til Apple, som de udadtil forlanger via medierne. Det virker som en meget uforstandig måde at tilgå markedet på. Markedsmekanismen
fungerer på helt andre vilkår i Europa end i USA,« pointerer Torben Rune.