I Tyskland er forhandlerkanalen skeptisk overfor Dells planer om også at sælge computere via forhandlerkanalen. Det viser en rundspørge udført af markedsforskningsinstituttet Compris i Ludwigsburg.
Rundspørgen henvendte sig til 132 potentielle partnere, overvejende mellemstore systemleverandører og it-butikker. Næsten halvdelen af de adspurgte afviste et sådan samarbejde. Kun en fjerdedel af de adspurgte viste interesse for at tage Dell med i sortimentet, mens den sidste fjerdedel ikke havde besluttet sig endnu.
Hermed er de tyske forhandlere noget mere skeptiske overfor Dells planer end deres amerikanske kolleger. En analyse fra det amerikanske CMP Channel Group viste for nyligt, at en fjerdedel af de amerikanske forhandlere var overbeviste om, at Dells træk ville ændre deres forhold til deres eksisterende hardwareleverandører. Omkring 60 procent mente, at deres nuværende leverandører måtte tilbyde bedre priser for at holde dem fra et samarbejde med Dell.