Angiveligt skulle Dell have sat HP I Norge så meget under pres, at selskabet nu vil øge andelen af direkte salg på kanalens bekostning.
I en kommentar til sagen siger HPs danske forhandlerchef Klaus Gregersen, at der ikke er planer om at øge det direkte salg herhjemme.
»I Norge har vi gennem det sidste halvandet år stræbt mod at klare 20 procent af vores pc-salg selv. I Danmark er det kun 15 procent af salget, der går direkte, og der er ingen planer om at øge denne andel,« siger han.
Klaus Gregersen bekræfter, at HP ligger inde med en liste og navngivne kunder, som man reserverer til sig selv i stedet for at overlade til kanalpartnerne.
»Listen er blevet mindre med tiden. I dag er den nede på 30 virksomheder - hovedsageligt internationale koncerner,« siger han.
Ifølge IDC er der ikke tale om, at Dell har snuppet andele fra HP så meget som, at Dell er gået lidt tilbage. Sammenlignet med samme kvartal i fjor faldt Dell i andet kvartal af 2006 fra 28 til 25 procent af det norske marked. HPs tilsvarende tal viste en meget mindre tilbagegang: fra 23 til 22 procent af markedet.
Heller ikke på det danske er der tale om at Dell vinder ind på rivalen, siger IDCs chefanalytiker, Anders Elbak. Dell var kun i stand til at øge sin andel af det totale danske pc-salg fra 18 til 19 procent, mens HP fastholdt sin andel på over en fjerdedel af markedet, nærmere betegnet 26 procent.
»Siden vi meldte ud om den direkte strategi for tre år siden, har vi presset Dell, så de ikke længere har prismæssige fordele, hvor vi til gengæld har kanalens fordele. I dag har vi bevist, at vi og kanalen kan udkonkurrere Dell,« siger Klaus Gregersen.