Kunder og uddannelsesintitutioner i Herning, Århus, Lyngby og Ballerup har netop haft besøg af Lenovos såkaldte Education-truck fyldt med produkter fra den kinesiske pc-producent. Charmeoffensiven skal i første omgang skabe opmærksomhed og vil først senere inddrage Lenovos forhandlere i det målrettede fremstød mod uddannelsessektoren.
»For to år siden begyndt vi på verdensplan at arbejde med at forbedre markedsområdet inden for uddannelsessektoren. Det drejer sig ikke kun om at sælge flere pc’er, men også om at satse på forskning i produkter til sektoren, hvor vi ser et enormt markedspotentiale,« fortæller Jens Henrik Thomsen, Lenovos salgschef for den offentlige sektor i Norden.
Producenten ser både fordele på kort og langt sigt ved at stå stærk i uddannelsessektoren. Blandt andet vil eleverne få kendskabet til Lenovo-brandet ind med modermælken.
»De studerende bliver jo ældre, så vi vil gerne påvirke dem til at lære vores produkter at kende. Men uddannelsessektoren køber jo også mange produkter, så den har en stor kommerciel betydning, og der er derfor både kortsigtede og langsigtede tanker bag,« siger Jens Henrik Thomsen.
Han fortæller, at der overordnet er to strenge i uddannelsessatsningen. Den første handler om at bruge it til at forbedre det pædagogiske udbytte, mens den anden er centreret om it-drift i uddannelsessektoren. Heriblandt at udvikle og forbedre produkter, der kan stå model til børns hverdag i skolen.
»Vi ønsker at få gang i to forskningsprojekter i år i Europa og vil bruge resultaterne til at forbedre vores produkter,« siger Jens Henrik Thomsen og fortæller, at der allerede er søsat en lang række forskningsinitiativer på globalt plan.
I første omgang foregår skolesatsningen i direkte dialog mellem skolerne og Lenovo, foruden samarbejdspartnerne Intel og Microsoft. Men når de nærmere detaljer er på plads om et par års tid, kommer satsningen til at gå igennem kanalen.
»Når det hele bliver mere operationelt, inkluderer vi naturligvis vores partnere – vi sælger udelukkende via forhandlerkanalen,« lyder det fra salgschefen.
»I Danmark er vi allerede rigtig stærke på skoleområdet med en markedsandel på 25-30 procent.«
Han fortæller, at Lenovos markedsposition på det danske skoleområde blev grundlagt for cirka fem år siden, da it-forbedringer til folkeskolen blev sat på finansloven.