Mange af landets arbejdsløse klikkede forgæves, da de mandag og tirsdag forsøgte at logge sig ind på Jobnet.dk, som de skal ifølge reglerne.
Hjemmesiden er en af de mest besøgte danske offentlige nettjenester, eftersom samtlige danske jobsøgende, der modtager dagpenge fra en a-kasse, skal besøge webstedet mindst én gang om ugen.
Men i weekenden gav en opdatering problemer med tjenesten, og derfor har mange af de arbejdsløse ikke kunnet logge sig på. Det er en webservice, der har problemer med at spille sammen med nogle backend systemer, oplyser Arbejdsmarkedsstyrelsen, der står for driften.
”Jobnet har været ustabil, og det har været svært at logge sig på som ledig,” siger Birte Iversen, kontorchef i Arbejdsmarkedsstyrelsen
Arbejdsløse, der havde brug for at melde sig ledige, skulle derfor i stedet melde kontakte det lokale jobcenter.
”I går for eksempel havde supporten i perioder travlt, for de ledige skal minimum en gang om ugen bekræfte, at de er ledige, og det kunne de ikke. Det gjorde vi så centralt, og der er ikke nogen, der skal miste deres understøttelse, dagpenge eller andet som følge af det her ,” siger Birte Iversen.
Lige nu arbejder it-folk fra Jobnets leverandører på at identificere den helt præcise fejl, så de kan udbedre den. Der er lavet nogle midlertidige løsninger, der gør, at Jobnet nu fungerer igen, men den præcise fejl er endnu ikke identificeret. Det er ansatte fra firmaet Systematic, samt fra et konsortium, der består af tre forskellige firmaer, der forsøger at få fejlen rettet.