Medarbejdere i britiske T-Mobile anklages for at have hapset data fra firmaets kundekartotek.
Tyveriet gælder ikke bare oplysninger om enkelte telefonnumre: De sigtede har ifølge myndighederne hentet millioner af data fra tusindvis af kunder ud af kundebasen og solgt dem for gode penge til mellemhandlere, der antages at have videresolgt dem til T-Mobiles konkurrenter. Især var det oplysninger om kunder, hvis kontrakt er ved at udløbe, der blevet nolet, noterer BBC.
Hvor mange langfingrede teleansatte, der er involveret i sagen, melder historien ikke noget om. Ikke desto mindre har den allerede startet en debat om, hvorvidt teleselskabernes data opbevares forsvarligt – og om straffen for at fifle med data er for mild. Det er den, hævder Storbritanniens informationskommissær Christopher Graham. Hans kontor, der svarer til det danske Datatilsynet - forbereder nu en sag mod informations-røverne.
T-Mobiles konkurrenter kunne ifølge BBC ramme plet med de neglede oplysninger, når de tilsyneladende ud af det blå ringede T-Mobile-kunder op på et strategisk meget heldigt tidspunkt og tilbød dem at skifte mobil-selskab.
At en mobilkontrakt udløber er en relativt større begivenhed i England end i Danmark, da briterne opererer med bindingsperioder på op til to år – mod et halvt herhjemme.
Sagen om de mange kundedata, som T-Mobile-ansatte fik op under neglene, er ifølge informationskommissæren den hidtil største sag af sin slags i Storbritannien. Christopher Graham har nu foreslået, at straffen for at rane databaser med personoplysninger skal sættes så meget op, at tyveknægtene risikerer at komme I fængsel. Det forslag er ifølge BBC blevet godt modtaget i justitsministeriet. Her siger justitsminister Michael Wills, at der er gode argumenter for at indføre fængselsstraffe for at forhindre ulovlig handel med persondata.