Den berømte stifter af it-bloggen Techcrunch, Michael Arrington, kunne forleden overraske med meddelelsen om, at han har startet sit eget investeringsfirma for at skyde penge i netop den samme type firmaer, som hans site skriver om. Arrington solgte Techcrunch til AOL sidste år og i starten så det ud til han havde fuld opbakning fra AOL. Faktisk skød den amerikanske internet-gigant mere end 50 millioner kroner i hans investeringsfirma CrunchFund i sidste uge.
Men kombinationen af en indflydelsesrig it-blog og et investeringsfirma faldt ikke i god jord alle steder. Med positiv omtale på Techcrunch kan man hurtigt sende værdien af et selskab i vejret - og man kunne frygte at bloggen ville favorisere de firmaer hvor CrunchFund har investeret sine midler.
AOL-chef Tim Armstrong sagde i forbindelse med oprettelsen af investeringsfirmaet at Techcrunch har "andre standarder" på det journalistiske område end de øvrige medier, som tilhører selskabet. Det gælder eksempelvis Huffington Post, som også blev købt sidste år i en milliard-handel.
Men den melding ændrede sig hurtigt. Arianne Huffington, som nu er mediechef hos AOL, kunne kort tid efter fortælle at Michael Arrington er "trådt tilbage" for at hellige sit hvervet som investor. Han skal stadig skrive for Techcrunch - men kun som en blogger uden at få betaling for det.
New York Times har fundet flere eksempler på firmaer der har fået positiv omtale på Techcrunch og samtidig har modtaget investeringskapital fra Arrington.
En af de faste skribenter på Techcrunch, MG Siegler, sætter da også spørgsmålstegn ved, om det berømte it-site kan overleve det aktuelle stormvejr. Han afviser at Techcrunch skulle favorisere bestemte firmaer, men kritiserer samtidig Arringtons håndtering af sagen.
I mellemtiden har Arrington travlt med at udkæmpe en ordkrig på Twitter. I dette blog-indlæg foreslår han, at AOL bør sælge Techcrunch tilbage til de oprindelige ejere eller garantere at sitet kan fortsætte uden redaktionel indblanding fra Huffington.
Dermed kommer sagen altså også til at ligne et personligt opgør mellem de to it-ikoner Michael Arrington og Arianne Huffington, der begge har solgt deres hjertebarn til AOL i det sidste år. Techcrunch blev solgt for omkring 150 mio. kr., mens AOL betalte hele 1,7 mia. for Huffington Post.