Opdateret: KODA har fået prygl for at halte bag den digitale udvikling. Men i sidste uge vidste KODA både fart og fleksibilitet.
Det kunne man konstatere på et hasteindkaldt dialogmøde i fredags
Dialogmødet var kommet i stand efter bloggen Wonders Make Joy kritiserede KODA for at have utidssvarende og urimelige betingelser betingelser over for ukommercielle hjemmesider og blogs. Wonders Make Joy fik stillet et betalingskrav fra KODA i udsigt, der var så højt, at de to indehavere i stedet slettede alt musik og alle video, der skal betales afgift til KODA for. En debat der ikke mindst udfoldede sig på ComON.
Kæresteparret, der driver bloggen, regnede hurtigt ud, at de sagtens kunne komme til at skylde 7.000 kroner væk til KODA for ganske få dages brug af dansk musik på bloggen. Standardtakster betyder for eksempel, at et downloadet nummer koster 0,85 kroner.
Rabat til bloggere
KODAs markedsdirektør Trine Nielsen kunne i fredags berette, at KODA har 1.500 forskellige prismodeller. I det bureaukrati er ukommercielle blogs eller hjemmesider med meget lille indtjening, tidligere blevet kvalt. Men nu kan de se frem til at få deres helt egen prismodel.
Helt konkret foreslår KODA, at der skal være tre trin.
- Hvis en side har op til 2000 streams eller downloads, så skal der betales 109,69 kr om måneden.
- Har siden op til 5.000 streams/downloads om måneden, så skal der betales 219,38 kr.
- Op til 10.000 streams/downloads på bloggen om måneden udløser en faktura på 329,08 kr.
Overstiger bloggen 10.000 streams eller downloads ryger man ud af rabataftalen og skal betale højere takster. På samme måde skal man holde sig under en bagatelgrænse på 5.000 kroner i indtægter om året for at høre under den nye blog-aftale som "ukommercielt" medie.
For at leve op til den nye model, kræves det stadig, at musikbloggerne skal spørge kunstnere og tilknyttede pladeselskaber om lov.
Ifølge KODA var flere musikere og bloggere tilfredse med forslaget, der nu skal færdigpudses.
"Vi vil gerne blive bedre til at skelne mellem store kommercielle kunder og mindre blogs som jeres, der ikke har et egentligt kommercielt formål. Men det er svært at omstille vores administration til den digitale mangfoldighed. Vi er i fuld gang, og det er en del af KODA's strategi. Her tager vi udgangspunkt i medlemmernes og kundernes meget forskellige behov," sagde kommunikationschef Nicolaj Hyltén-Cavallius
Det kan ikke være gratis
På mødet blev der også spurgt til, om KODA ikke bare kunne gøre det helt gratis for de små blogs og hjemmesider at bruge dansk musik. Det afviste kommunikationschefen.
"Jeg synes, at det er en farlig glidebane, hvis vi tillader, at vores medlemmers musik kan benyttes gratis på musikblogs. Musikere møder ofte det synspunkt, at de skal give musikken gratis væk - eller spille uden betaling - fordi det er "god promotion". Men skaberne af musik kan ikke leve af promotion alene, så for os handler det om at finde den rigtige og rimelige prissætning," sagde Nicolaj Hyltén-Cavallius.
Hele KODAs eget referat fra mødet i fredags kan man læse her.
Opdateret kl 21.07: Detaljer om bagatelgrænsen er præciseret.