Artikel top billede

Svensker bygger billig Segway-kopi

En svensker har bygget sin egen Segway med billige komponenter fra Kina. Læs om det elektriske løbehjul, der skulle ændre verden.

Det elektriske løbehjul Segway skulle revolutionere den personlige transport da det blev lanceret i 2001. Sådan er det ikke helt gået. En af grundene er nok prisen, der ligger på den forkerte side af 50.000 kroner i Danmark. Men det kan også gøres billigere. Svenske Peter Forsberg har bygget sin egen Segway for lidt over 2.000 kroner.

Han beskriver sit byggeprojekt på denne side, hvor der også er billeder og videoklip som viser hvordan han fik samlet sin egen Segway-klon. Han købte to billige elektriske scootere fra Kina, og pillede dem fra hinanden for at bruge komponenterne til sin hjemmebyggede maskine.

Det er dog ikke alene delene, der kommer fra de to kinesiske scootere. Forsberg har også selv udviklet en del af elektronikken. Ligesom den rigtige Segway styres hans maskine ved at læne sig frem og tilbage. Der er også et aftageligt rat.

Hemmeligheden i Segway'en ligger i den indbyggede computer, der sørger for at balancere køretøjet og aflæse førerens bevægelser. Forsberg bruger en ATMega168-processor, der henter data fra det indbyggede accelerometer og gyroskopet og omsætter det til styresignaler.

Elektronikken forsynes med energi fra sit eget separate batteri, mens selve køretøjet henter energi fra to blybatterier. Det oplyses dog ikke, hvor langt den hjemmebyggede Segway kan køre på en opladning.

Skulle ændre verden

Den oprindelige Segway blev opfundet af amerikanske Dean Kamen, som ComON interviewede under klimatopmødet i 2009. Projektet havde oprindelig kodenavnet Ginger og det blev lanceret under stor ståhej for ti år siden. Både Apple-chef Steve Jobs og Amazon-stifter Jeff Bezos havde store lovord om projektet. Bezos skød selv en del af sin formue i projektet. Jobs mente at fremtidens byer ville blive bygget til Segway – ikke omvendt. Selv Bill Gates lod sig rive med.

Ginger blev beskrevet som en mirakelkur, der skulle løse alle verdens problemer. I december 2001 kom så den store afsløring - og de enorme forventninger gjorde, at det næsten ikke kunne blive andet end et antiklimaks. For der var trods alt kun tale om "et motordrevet fartøj med to hjul, der ligner en hånddrevet plæneklipper," som ComON skrev dengang.

Dean Kamen havde opfundet et nyt personligt transportmiddel, Segway, der styres med kropsbevægelser, som registreres af en trykfølsom ståplade. Læn dig forud, og farten sættes op, læn dig tilbage, og fartøjet stopper.

Op til 100 gange i sekundet beregner fartøjets seks processorer den nøjagtige position og vejgreb og foretager en udbalancering, der skal sikre, at man ikke vælter. To batteridrevne elmotorer står for fremdriften, og Segway kan køre 25 kilometer, før den skal "tankes" op. Topfarten er på 25 km i timen.

Dansk forsøgsordning kører stadig

I dag – ti år senere – er der solgt mindre end 100.000 eksemplarer af Segway. Det kan lyde imponerende, men det er faktisk meget, meget lidt sammenlignet med salget af biler, knallerter, cykler og andre transportmidler. Segway har heller ikke forandret den måde, man bygger byer på. Der er ikke særlige ”Segway” spor på vejene. Faktisk har det svært nok at passe Segway ind i trafikken.

I Danmark er det langt om længe blevet tilladt at bruge Segway på offentlige veje under en forsøgsordning, der indtil videre kører frem til den 31. december. Den 1. oktober holdes en høring for at fastlægge de endelige regler. De nuværende regler betyder at enhver over 16 år må køre en Segway efter de samme regler, som gælder for cykler.

Selvom de endelige regler endnu ikke er fastlagt, bliver der ikke tale om et forbud. I strengeste tilfælde vil køretøjerne blive klassificeret som knallerter med krav om nummerplade, forsikring og hjelm.

Men det er nok mest sandsynligt, at Segway fortsat bliver klassificeret som cykler i Danmark.

Segway-ejer dræbt i ulykke

I udlandet er det heller ikke gået helt let for Segway. Nogle steder er det tilladt at bruge køretøjerne, mens andre lande har svært ved at finde ud, hvordan sikkerhedskravene skal være – og det med god grund. Den britiske mangemillionær Jimi Heselden købte firmaet Segway i 2009, men året efter blev han dræbt i en Segway-ulykke. Politiet mente dengang at Heselden var kørt ud over en klippe med sin Segway og styrtet ti meter i døden. Der var ingen vidner til ulykken.

En britisk domstol afgjorde tidligere i år, at man hverken må køre med Segway på fortove eller veje i Storbritannien. Det betyder så, at Segway kun må bruges på privatområde.

Se videoen med den svenske hjemmebyggede Segway:

 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktur

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere