Den amerikanske avis LA Times har kastet søgelyset mod Second Life i en kritisk artikel, der konstaterer at mange virksomheder er skuffet over den virtuelle verden. Det er ikke længe siden, virksomheder, organisationer og selv regeringer stod i kø for at etablere sig med kontorer og ambassader i Second Life. Men nu står mange af bygningerne tomme og forladte.
På en rundtur i Second Life har LA Times fundet en lang række eksempler som American Apparel, Best Buy, Dell og Sun Microsystems, der alle ser ud til at have mistet interessen for deres virtuelle afdelinger.
Filosofi-professor Peter Ludlow fra University of Toronto siger til avisen, at de fleste af selskaberne kun var interesseret i den opmærksomhed, som de fik ved at etablere sig i Second Life. Og nu, hvor opmærksomheden er væk, forsvinder firmaerne også.
Men der er også andre grunde til flugten fra Second Life. Ifølge de officielle tal er der mere end otte millioner brugere, men reelt er der sjældent mere end 30-40.000 aktive brugere på tjenesten, og dermed er antallet af potentielle kunder også mindre end ventet.
Dertil kommer, at Second Life-brugerne ikke ligefrem er supershoppere - tværtimod reagerer de meget negativt, når en etableret virksomhed forsøger at sælge sine produkter online. Reebok blev angrebet med en atombombe, og kunderne blev skudt udenfor American Apparels butik.
Tendensen er nu, at virksomhederne søger mod andre online-verdener som There og Entropia Universe, fortæller konsulentfirmaet Millions of Us til avisen.