Internetportalen Yahoo har klaret sig bedre end både analytikere og ledelse turde håbe på.
Et netop offentliggjort regnskab for tredje kvartal i år viser, at Yahoo har fordoblet omsætningen til 1,86 milliarder kroner. Bundlinien viser et overskud på 218 millioner kroner mod et minus på 180 millioner kroner i samme kvartal året før.
Yahoos administrerende direktør og bestyrelsesformand, Terry Semel, siger til Financial Times, at kvartalsresultatet er en stærk understregning af, at det er den rette kurs, Yahoo har valgt.
- Vi har sat en sund økonomisk vækstkurs for virksomheden, og siden vi ikke længere kun har en enkelt kilde til indtægt, er udsigten til vækst vedvarende, siger Terry Semel med henvisning til markedet for bannerannoncer, der er trængt.
Den største del af Yahoos omsætning stammer fra det amerikanske marked. Hele 1,58 milliarder kroner mod 291 millioner kroner fra de internationale markeder.
Det er indførelsen af brugerbetaling på portalens tjenester, der har været med til at sikre Yahoos indtjening.
Selv uden medregning af jobdatabasen, Hotjobs, som Yahoo har købt, steg internetportalens omsætning med 36 procent i dette kvartal set i forhold til året før.