"Det er mere end juletrafikken!"
Sådan lyder beskeden fra DSB, der i morges mistede togselskabets billetsystem i en time. Hjemmesiden, www.dsb.dk, har virket som planlagt. Men det er selve bookingsystemet, der ikke kunne klare presset fra de mange flyrejsende, som har måttet købe en billet til toget for at komme frem efter vulkanudbruddet på Island.
”Denne gang er exceptionel. Det har vist en flaskehals, som vi ikke har været opmærksomme på,” siger Annemette Koch, afdelingsschef for DSB’s onlineafdeling.
DSB er vant til pressede situationer, men de har hidtil været af en anden art. Når der er snestorm, går mange kunder ind på togselskabets hjemmeside, men de foretager sig ikke specielt meget - de undersøger blot, om togene er aflyst eller forsinkede. Denne gang har mange kunder haft brug for at købe billet. Under julen har togselskabet ligeledes mange rejsende, men togselskabet kan da forberede sig i god tid - desuden bestiller de julerejsende ikke billetterne på samme tid, men oftest uger i forvejen. Denne gang køber de togrejsende billetter på samme tid.
En ingrediens i den tunge cocktail, der har givet DSB problemer, er, at de enkelte kunder har brugt langt mere tid på at søge efter billetter end normalt. Det skyldtes to ting. For det første er mange pladser udsolgt, hvorfor kunderne forsøger at klikke sig rundt til andre afgange for at finde en plads. Det skaber et større pres pr. kunde end normalt. Desuden oplever DSB, at exceptionelt mange booker billet til udlandet. Det er en mere omfangsrig proces, hvor der skal bookes pladser på flere forskellige tog. Det skaber igen et ekstra pres på bookingsystemet.
”Det er et unikt sammenfald,” forklarer Annemette Koch.
Nu, hvor flaskehalsen er afsløret, vil DSB arbejde på at komme af med den.
”Vi skal bestemt evaluere, hvordan vi får udvidet kapaciteten”, siger hun.