Forbrugere, der er blevet narret af USB-producenter med falske giga bytes, kan godt glemme alt om erstatning, hvis de har tabt personlige filer. Dog har forbrugerne ret til at få en ny USB-stick af samme mærke eller få pengene tilbage, hvis hele produktion har fejl.
Mere end 30 læsere har skrevet til ComON og fortalt, at de har købet USB-stick, der lovede kapaciteter på for eksempel 4 GB, men i virkeligheden blot havde 2 GB.
Nogle gange har læserne mistet data, og en læser berettede, at han havde mistet feriebilleder på en defekt USB-stick.
Han kan dog godt glemme at kræve erstatning for de tabte billeder.
»Udgangspunktet er, at det ikke er muligt at få erstatning, fordi der ikke er tale om et økonomisk tab. Hvis man det er noget erhvervsrelateret, kunne man måske dokumentere et tab,« forklarer jurist Tina Dhanda fra Forbrugerrådet. Hun vurderer videre, at sager om erhvervsdokumenter som regel vil ende i en retssag.
Men det er grotesk, at producenterne har snydt forbrugerne, så de har mistet data, mener Forbrugerrådet - og hvis branchen har haft en mistanke, burde forhandlerne have lavet stikprøver.
»Det er fint nok, at du kan få dine penge tilbage, men hvis du har mistet dine feriebilleder, så er de 200 kroner nok ikke det store problem,« mener Tina Dhanda.