Mediegiganten Bertelsmann begrunder nu den overraskende beslutning om at indgå en tæt alliance med Napster. I et interview med det tyske ugeblad "Der Spiegel" siger selskabets adm. direktør, Thomas Middelhoff, at fremtiden indenfor online-distribution af musik ligger i fildelingstjenester som Napster.
Bertelsmann er overbevist om, at andre musik-firmaer vil slutte sig til den nye alliance. Andreas Schmidt, direktør for Bertelsmann eCommerce Group, siger til "Der Spiegel" at 90 pct. af Internet-brugerne har accepteret at betale for musik over Nettet.
Schmidt afslører overfor avisen "Welt am Sonntag", at Bertelsmann allerede inden offentliggørelsen af alliancen med Napster har drøftet initiativet med andre internationale musik-firmaer, som har signaliseret at de vil deltage i projektet.
Både Sony, Universal Music og EMI har erklæret at de ser med sympati på den nye mediealliance. Dette til trods for, at de samme firmaer gennem brancheforbundet RIAA har sagsøgt Napster.
Bertelsmann-chef Middelhoff har også afsløret detaljer om den kommende forretningsmodel for fildelingstjenesten.
Han forestiller sig, at brugerne kan vælge mellem flere ordninger; en gratis promotion-service, hvor man kan lytte til enkelte numre, et udvidet abonnement, hvor brugeren betaler et fast beløb og kan hente et større antal sange, og en Premium-service med ubegrænset adgang.
Napster-grundlæggeren Shawn Fanning siger til "Welt am Sonntag" at en pris på 4,95 dollar om måneden kan accepteres af de fleste brugere. Bertelsmann's visioner dækker ikke kun musik; mediekoncernen har også planer om at tilbyde fildelingstjenester med e-bøger og video.
(Kilde: Futurezone / Reuters / APA)
Læs også: