Mens de danske politikere stadig tøver med at lægge sig fast på en standard for den digitale beredskabs-kommunikation vinder Tetra-teknologien stadig større indpas på trafikområdet. Senest har DSB S-Tog bestilt en ny Tetra-baseret radio- og dataløsning til flere hundrede medarbejdere hos Motorola og Tetranet. Standarden er oprindelig udviklet til beredskabet, men bruges i Danmark blandt andet af Metroen og HUR (Hovedstadens Udviklingsråd).
Den seneste ordre fra DSB S-Tog har en værdi på et mindre tocifret millionbeløb, som dækker udstyr og en flerårig driftaftale. Første del af ordren skal være leveret inden jul. S-Togs-medarbejderne skal udstyres med bærbare Tetra-radioer, som kan positionsbestemmes.
»I praksis betyder løsningen, at den enkelte bruger udover radio og telefoni også kan søge i DSB S-togs databaser, og dermed hente den seneste information,« siger Bo Wassberg, adm. direktør for Motorola.
Løsningen samler radio, telefoni, data og positionering i samme terminal. Den enkelte terminal er desuden er udstyret med en nødknap, som sender et positionssignal og åbner for tale i samme øjeblik, brugeren trykker på den.
»Det gør det muligt at reagere lynhurtigt i krise-situationer idet samtalen altid går igennem,« siger Bo Wassberg.