Sidste år var verdensmarkedet for webfilter-løsninger på 247,2 millioner dollar. Det ventes at vokse til 776,9 millioner dollar om fire år, i 2007. Heri indgår dog også privates inkøb af filtre - ofte med henblik på at kontrollere børns anvendelse af hjemmesider.
Webfiltre byggger på databaser og intelligent software, der genkender særlige attributer ved websider. De avancerede af dem kan endda genkende pornosider på mængden af hud på billederne, og de kan forstå dobbeltydighed i seksuelle sætninger og ord.
»URL-blokkering betragtes nu som en de metoder, virksomheder benytter for at sikre legitimt brug af internet til forretningsformål, og som forhindrer, at medarbejderne stævner virksomheden for at give medarbejderne adgang til stødende materiale på arbejdspladsen, siger analytiker Jose Lopez om den særlige situation på det amerikanske arbejdsmarked.
Sikringen af tilstrækkelig båndbredde i virksomhederne - set i lyset af medarbejdernes unødvendige hentning af billed-, lyd- eller audiofiler - øger også interessen for filtrene.
Mange virksomheder har dog ikke webfiltre på listen over de højest prioriterede, kommende IT-opgaver, mener Jose Lopez.
»Mange virksomheder har stadig behov for store investeringer i netværk og i andre sikkerhedsprodukter såsom antivirus-software,« forklarer han.
Det amerikanske marked går i spidsen for webfiltrering. I det - på sine stedet - mere liberale og medarbejderstyrede Europa går salget af internet-filtre betydelig mere trægt.