Usikre eller sikre netbanker. Debatten har bølget frem og tilbage i medierne det sidste stykke tid. Der har været eksempler fremme, hvor bankkunder har mistet op til 100.000 kroner på grund af forkerte indtastninger af kontonummer.
Nordea vil nu tage sagen op i Finansrådet, som er interesseorganisationen for pengeinstitutterne i Danmark.
»Det er selvfølgelig afgørende, at man kan være tryg ved at sende penge mellem bankerne. Og denne problematik har ikke noget med netbank at gøre. Det handler om, hvordan betalinger mellem bankerne bliver fordelt på modtagerens konto, og det gælder en stor del af sektoren. Vi vil derfor tage sagen op i Finansrådet, så vi kan få analyseret, hvordan vi kan gøre mere for at undgå tilsvarende sager fremover,« siger Claus Christensen, der er informationschef i Nordea, til ComON.
Han understreger, at problemet ikke kan isoleres til enkelte banker. Det er banksektoren, som samlet må se på problemet ifølge kommunikationschefen.
Finansrådet bekræfter, at rådet vil undersøge, hvordan man kan undgå flere lignende sager i fremtiden.
»Vi tager nu sagerne op i Finansrådet. Vi vil se på, om vi kan lave flere ting, der hjælper kunden til at gøre det rigtige. Derfor er det dog stadig vigtigt, at kunden selv tjekker sine indbetalinger,« siger Tina Füssel, der er underdirektør i Finansrådet.