Internetfirmaet TrafikOptimering har købt alle immaterielle rettigheder til det krakkede dagblad Dagen, og planen er at starte et interaktivt nyhedssite under det efterhånden famøse navn.
Det nye Dagen skal være en interaktiv internetavis med indhold fra kendte medier som for eksempel Reuters, Børsen, Berlingske, Politiken og Jyllands Posten, og det er en del af konceptet, at brugerne selv skal kunne designe deres personlige udgave, så den er skræddersyet til deres behov.
»Fidusen er at lave en startside for brugere, der har brug for nyheder. Brugerne skal have hurtige nyheder, og vi skal skabe et godt overblik. Men det er da klart, at spørgsmålet er, hvor stor succes Dagen vil få, når den genopstår,« siger teknisk chef for TrafikOptimering, Jesper Brændholt, til ComON.
Han forklarer, at det nye Dagen ikke skal trække læsere fra de kendte medier, men i stedet blot skal præsentere mediernes vigtigste nyheder og linke til dem. Og selv om de veletablerede medier både har kendte brands og en pæn trafik i forvejen, forudser Jesper Brændholt, at det ikke bliver noget problem at sælge konceptet.
»For det første har vi navnet Dagen, og desuden har vi en virksomhed, der har stor erfaring med søgemaskineoptimering. Salgsargumentet er "Øget synlighed",« siger han.