En lang række netbutikker har været ufrivilligt lukkede hele weekenden. Det skyldes at PBS klokkede i det i forbindelse med udskiftning af software-certifikater fredag aften.
»Det er os, der har lavet en bommert i forbindelse med et certifikat-skifte. Softwarenøglen er ganske enkelt ikke blevet sat rigtigt ind,« forklarer direktør for it-drift og -udvikling hos PBS, Dainis Krastins til IT-avisen ComON.
PBS ved ikke hvor mange netbutikker, der er blevet ramt af fejlen, der betød at butikkernes kunder ikke kunne handle på nettet via PBS' betalingsformidling. Det er firmaet nu ved at finde ud af.
En af de virksomheder, som har mærket problemerne, er mobilselskabet CBB Mobil, og her er direktør Teddy Søgaard Pedersen mildest talt rasende.
»Jeg er harmdirrende. 2005 er af alle eksperter udråbt som året, hvor handlen på internettet for alvor skal brage igennem, og så er sådan en omgang amatørisme og dilettanteri skyld i, at vores forretning er lukket ned i mere end to dage. Det rammer os ekstra hårdt, da weekenden per definition er det tidspunkt, hvor vores kunder tanker taletid op hos os,« siger Teddy Søgaard Pedersen og fortsætter:
»Jeg skønner, at PBS allerede har påført os et tab i omsætningen på omkring en million kroner.«
Hos PBS afviser Dainis Krastins at PBS skal dække netbutikkernes tab.
»Dansk lov om erstatningsret åbner ikke mulighed for erstatning ved indirekte tab,« siger Dainis Krastins og peger på at de CBB Mobil-kunder, som ikke kun tanke deres mobilkontoer op i løbet af weekenden, sandsynligvis bare gør det i løbet af denne uge.