Fra 1. februar 2005 kan borgere og virksomheder kræve at kommunikere digitalt med de offentlige myndigheder via sikker elektronisk post. Det er blandt andet et af de fire krav, som er formuleret i aftalen om eDag2, der blev vedtaget fredag 2. april af regeringen og de kommunale parter.
eDagen er 1. februar 2005, og er en udvidelse af eDagen den 1. september 2003, hvis formål var at gøre alle offentlige myndigheder i stand til at modtage og behandle en digital henvendelse fra en anden offentlighed myndighed. Nu får virksomheder og borgere samme mulighed.
Fra 1. februar 2005 skal man som virksomhed eller borger kunne sende en digitalt signeret henvendelse til myndigheden, og man har krav på at få et elektronisk svar såfremt, man ønsker det.
Derudover skærpes de offentlige myndigheders muligheder for at bruge den digitale kommunikation. Enhver myndighed har nu ret til at sende alle typer dokumenter digitalt til andre myndigheder, samt kræve, at andre myndigheder fremsender dokumenter digitalt.
»eDag2 fører til at samtlige kommuner nu skal have implementeret den digitale signatur, og det er et stort fremskridt for den digitale forvaltning, fordi virksomhederne nu kan kræve at kommunerne skal modtage dokumenter elektronisk,« forklarer fuldmægtig i Den Digitale Taskforce, Winn Nielsen til IT-avisen ComON.
Undtaget fra kravet om digital kommunikation er tilfælde, hvor der i lovgivningen stilles særlig krav til dokumentet - eksempelvis hvor en personlig signatur fra en medarbejder specifikt nævnes som en forudsætning for gyldighed - samt tilfælde, hvor dokumentet ikke findes i digital form.
Offentlige besparelser på 108 mio. kr. om året
For at forberede de offentlige myndigheder til eDag2 forventer Den Digitale Taskforce, at der skal investeres 37 millioner kroner, hvoraf op mod trefjerdedele af dette beløb skal bruges af kommunerne. I gennemsnit forventes kommunerne at skulle bruge 100.000 kroner på at gøre sig klar. Når alle offentlige myndigheder er parat 1. februar 2005 ventes det, at de elektroniske løsninger vil medføre offentlige besparelser for 108 millioner kroner om året.
Ovenstående tal er udelukkende besparelser som følge af myndighedernes indbyrdes kommunikation. Den Digital Taskforce mener, at det er for usikkert at sætte tal på den potentielle besparelse ved at virksomheder og borgere begynder at kommunikere digital med det offentlige. Det skyldes, at det endnu er usikkert at sige noget om i hvilket omfang, borgere og virksomheder vil tage mulighederne til sig.
Økonomi vedrørende eDag2:
Myndigheder Omkostninger Årlig besprelse
Stat 93 9 mio. kr. 40 mio. kr.
Amt 14 1 mio. kr. 13 mio. kr.
Kommune 271 27 mio. kr. 55 mio. kr.