Næsten et år efter at den offentlige erhvervsportal Virk gik i luften, er den tekniske løsning nu endeligt leveret i en udgave, så Erhvervs- og Selskabsstyrelsen er tilfreds. Styrelsen satte i sidste uge sin godkendende underskrift på driftsprøven.
En signatur, som fik Kraks direktør Ove Leth-Sørensen til at ånde lettet op.
»Jeg har det rigtig godt med, at det nu er lykkedes at bestå driftsprøven,« siger han til IT-avisen ComON.
Virk har været plaget af tekniske problemer siden starten. Først blev lanceringen udskudt, for senere at blive lanceret uden at være helt færdig. To gange efterfølgende dumpede portalen den tekniske prøve, hvilket til sidst i maj 2004 fik Krak til at skrifte teknisk platform.
Den hidtidige samarbejdspartner IBM røg ud til fordel for en ny platform baseret på danske Sitecore. Det hjalp åbenbart, og nu er Virk godkendt til drift.
»Vi er tilfreds med Kraks løsning. Og den er bestået med glans. Det var ikke sådan at de hang i neglene. Set i forhold til det vi oplevede i foråret er vi meget tilfredse,« siger Centechef i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Peter Pietras, der dog også fremhæver indsatsen fra de to leverandører Resultmaker og Alpha-solutions.
Hidtil har netop de tekniske problemer og deraf følgende negativ omtale og dårlige brugeroplevelser forhindret virksomhederne i at bruge Virk.dk. Men nu håber Peter Pietras, at det begynder at gå fremad.
»Det betyder meget for Virk fremover, fordi vi nu har skabt en solid platform, som betyder, at vi kan gå ud og begynde at markedsføre Virk. Nu begynder der virkelig at komme perspektiver i Virk.dk,« fortæller Peter Pietras
Den nye tekniske løsning har ikke været helt billig for Krak. Først brugte selskabet et stort tocifret millionbeløb på at udvikle løsningen sammen med IBM. Efterfølgende er den blevet flyttet og tilpasset til en ny platform. En arbejde der er sket i løbet af sommeren.
»Vi har ikke brugt lige så mange penge, som i første omgang, men det har været en stor investering også her i anden omgang,« fortæller Ove Leth-Sørensen til IT-avisen ComON.
»Vi har ikke det præcise tal på hvor meget, det har kostet, fordi vi egentlig har fokuseret på at løse opgaven, nærmest for enhver pris. Men der har været brugt et stort tocifret millionbeløb,« fortsætter han.